.

.
Ovan Svartviks sulfitfabrik - nu borta .

18 feb. 2009

Svartviksbyggda Prinsessan Louise

Briggen ”Prinsessan Louise”, byggd på Svartviks varv av ek och fura på cravel år 1850. Stapelavlöpning den 18 maj 1850. Hennes förste befälhavare var S.A. Kihlman som den 8 maj påmönstrade manskap, och med den tog ångbåten upp till Svartvik. Den 15 juli avgång Svartvik destinerad London med last av bl.a. 748 skeppund järn, 300 loads bjälkar och 19,5 famnar ved. Från London bär det av till Sundsvallsdistriktet igen, nu med last av ”blyvit”, segelduk, gevär och sablar, med ankomst den 4 oktober. Andra resan. Med Kihlman som befälhavare avseglar ”Prinsessan Louise” Sundsvall den 29 oktober 1850 med trävaror till Cadiz som anländes den 18 december. Den 30 januari 1851 avgång Cadiz med salt till Buenos Aires och ankomst den 3 april. Avgång tangons och fotbollens huvudstad den 2 juli destinerad London, och med last av hudar och talg. Ankomst London den 1 oktober och avgång den 20 oktober för hemfärd. Ankomst Göteborg den 3 november och avmönstring ett par dagar senare. Tredje resan. Avgång Göteborg den 10 december 1851 med trä till Buenos Aires. Ankomst den 10 mars och avgång inte förrän den 12 juni. Ankomst New York, via Montevideo, den 10 augusti. Därifrån avgång den 13 september med terpentin till Köpenhamn. Därefter barlastad till Göteborg med ankomst den 18 november. Fjärde resan. Avgång Göteborg på julafton 1852 destinerad Mauritius och med last av trä. Från Mauritius i barlast till Moulmein (Burma?) där man blir 22 juli till 15 augusti 1853. Så småningom hamnar man i London, lastar järnvägsskenor där och seglar till New York. På hemresan anlöpes Köpenhamn och så småningom blir det avmönstring i Stockholm den 1 augusti 1854. Femte resan. Avgång Stockholm den 7 augusti 1854, ankomst Umeå tio dagar senare. Lastning av trävaror och avgång Umeå den 10 september destinerad Kapstaden. Ankomst den 10 januari 1855. Den 13 mars avgång destinerad London med ankomst den 19 maj. Ankomst Göteborg den 11 juni. Sjätte resan. Anlöp Härnösand, Table Bay, Algoa Bay (Kapstaden), S:t Helena, London för att vara tillbaka i Göteborg varvid befälhavaren Kihlman slutar på ”Prinsessan Louise”. Sjunde resan. Ny befälhavare på ”Prinsessan Louise: sjökaptenen av första klass och borgare i Göteborg Carl Johan Stillström som bl.a hade erfarenhet som styrman på svartviksbyggda ”Svartvik”. Det blir nu premiär som befälhavare och med en första resa till bl.a. Mauritius vilket även händer under resa nummer åtta, nio och tio, medan det under den elfte resan (1862) mest handlar om australiensiska hamnar (men även Kapstaden). Svartviksbyggda ”Prinsessan Louise” blev till vrak år 1871.

Inga kommentarer: