.

.
Ovan Svartviks sulfitfabrik - nu borta .

15 feb. 2009

Hjärnkonflikt

Mitt första riktiga fartyg hette m/s Clary Thorden, på vilket jag arbetade som jungman för att få sjöpraktik inför studier på sjöbefälsskolan. 13/11 avgång Göteborg kl 23.00 destinerad Boston, Maine, USA. Sjösjuk vid Vinga. 22/11 ankomst Boston efter att ha varit sjösjuk i nio dygn. 24/11 ankomst New York; efter lite sjösjuka. 1/12 avgång New York destinerad Philadelphia; blir lite sjösjuk. 2/12 ankomst Philadelphia; efter att inte ha varit så farligt sjösjuk. 3/12 ankomst Baltimore, Maryland; efter att ha varit lite sjösjuk. 6/12 ankomst New York efter att ha varit lite sjösjuk. 18/12 ankomst Göteborg efter sjösjuka i 12 dagar. 2/1 avmönstrar m/s Clary Thorden efter att ha fått en grundlig och framförallt lång praktik i sjösjuka. Dock inga problem med dagboksskrivandet ombord: dag 1 =sjösjuk, dag 2= sjösjuk etc. Fartygets positioner fick jag av 2:e styrman i samband med avmönstringen. ”Hade jag verkligen varit i New York?”. Efter avmönstringen går jag till biblioteket och där läser jag om sjösjuka, varvid jag upplyses om att sjösjuka upplevs värst i fartygets hytt. Det var just i Clary Thordens hytt jag tillbringade praktiskt taget all tid mellan på- och avmönstring.

Inga kommentarer: