.

.
Ovan Svartviks sulfitfabrik - nu borta .

13 feb. 2009

Denna min blogg

En blandning av stort och smått. Något rent personligt, något om Svartviks grundare ”Dicksons” och deras hemmastad Göteborg, något om gamla svartvikare, något om havet, något om skeppsvarv, något om befälhavarna på svartviksbyggda fartyg, något om skogen, något om massaindustrin, något om ekonomisk historia. Det mesta är mer eller mindre Svartviks- eller sjöfartsrelaterat. Men "avvikelser" som har med mina övriga intressen att göra (se min profil) kan slinka med. Anm.: Svartvik, är en f.d. stor industriort ung. 10 km söder om Sundsvall. På Svartvik föddes jag och min far, min farfar, min farfars far, och till Svartvik flyttade min farfars farfar från Sundsvall år 1939. Ett år efter det att James Dickson & Co startat ett skeppsvarv där.

Inga kommentarer: