.

.
Ovan Svartviks sulfitfabrik - nu borta .

15 feb. 2009

Skrift om Svartvik och sjöfart

Jag har låtit framställa en skrift på exakt 200 sidor i A4-format. Jag kallar den ”Lite om mycket – mest om Svartvik och sjöfart”. Den innehåller något personligt, något om Svartviks ”grundare” Dicksons och deras hemmastad, något om gamla svartvikare, något om Svartviksvarvet och dess skeppsbyggmästare (tidigare opublicerat) något om havet, något om skeppsvarv, något om befälhavarna på svartviksbyggda fartyg (tidigare opublicerat) , något om skogen, något om sågverk, något om massaindustrin, något om ekonomisk historia. Det mesta är mer eller mindre Svartviks- eller sjöfartsrelaterat. Utdrag ur skriften finns med i början av denna blogg. Den senare delen av bloggen innehåller annat material. Annat än vad skriften innehåller skall det även bli i fortsättningen. Jag gjorde skriften helt anspråkslös. Den har dock visat sig intressera många, bl.a. museet och stadsbiblioteket i Sundsvall. Tyvärr blev tryckningen dyrare än tänkt, nämligen 2200:- kr för tio ex. Alla är nu sålda eller utlovade, men om intresse finns ordnar jag för tryckning av fler ex. Är du/ni intresserad meddela mig via e-brev. Min adress: <stig.ostlund@hotmail.com>. Tyvärr, jag tvingas att sätta priset till 2200/10, alltså 220:- kronor plus ev. porto.

Inga kommentarer: