.

.
Ovan Svartviks sulfitfabrik - nu borta .

16 feb. 2009

Svartvikare på Mount Everest

1947 fick vi svartvikare en ny präst till vår kyrka. Det var Erik Verner Hellsvik född den 7 oktober 1908 i Enköping. Hans föräldrar: inspektör Gustaf Hellsvik och Hulda född Rannström. Prästen Erik Hellsvik var gift första gången (1936-1945) med Naemi f. Netscher. Andra gången med Brita f. Marklund 1946. Eriks och Britas barn: Lillemor f. 1939, Jan-Erik f. 1943 och Lars f. 1948. Erik Hellsvik kom till Svartvik närmast från Skön där han varit kyrkoadjunkt 1942-1947. Hellsvik var min konfirmationspräst. Samtidigt med mig konfirmerades Åke från Hemmanet som i Svartviks kyrka även begåvades med en örfil från högre håll. Den enda i Svartviks kyrka genom åren? När jag för ett antal år sedan som radioamatör på kortvåg fick kontakt med en Mount Everest-expedition blev jag glatt överraskad. Inte nog med att den var svensk... Jag på Hemmanet: Are you from Europe? NN i baslägret: Yes. Jag: Northern Europe? NN: Yes. Jag: Germany (varför jag sade Tyskland vet jag inte) ? NN: No, from Sweden. Jag: Sverige? NN: Ja. Jag: stockholmstrakten? NN: Nej, från Norrland. Jag: län? NN: Y-län. Jag: vilken stad? NN: Sundsvall. Jag: från själva stan? NN: Nej, Njurunda. Jag: Bommen, Kvissle? NN: Nej, från Hemmanet. Jag: vad heter du? Jan-Erik: Hellsvik, pappa är präst. PS Vad jag minns så nådde man inte bergets topp, åtminstone inte denna gången (jag är osäker).

Inga kommentarer: