.

.
Ovan Svartviks sulfitfabrik - nu borta .

22 feb. 2009

Barkskeppet Caroline

Barkskeppet Caroline, byggd på Svartvik år 1856. James Jameson Dicksons vackra dotter Caroline (bilden) lär ha fått sätta namnet på fartyget = en inte alltför djärv gissning; Caroline hade sett dagens ljus för första gången ett par/tre år innan fartyget var färdigbyggd. Barkskeppet Caroline var byggd av ek och furu på kravel under ledning av skeppsbyggmästaren Sewered Jensen. Hon var ungefär 46,5 meter lång och tonnaget var på ungefär 346 svåra läster. År 1868 sålde Dickson henne på offentligt auktion varvid hon inropades av ett partrederi med repslagerifabrikören Ch. Åhmansson som huvudredare. År 1888 strandade det svartviksbyggda fartyget vid Cypern och blev till vrak. Ett ångfartyg räddade besättningen. Den 9 februari 1889 kom ett brev till utrikesdepartementet där det bl.a. hette (ej tydlig text; reservation för stavning ): ”Voici le texte de la dépèche: Adalia leFévrier Spieelthal Swedish Consul, Smyrna Gothebourg complete wreck at Managat 23 Janvier not insured bound from Leghorn to Myrenia in ballast. Crew saved”. Carolines första befälhavare var Svante Adrian Kihlman (1807-1862). Kihlman avlöstes i maj månad 1861 av Johan Wilhelm Wennerholm (1824-1882) som i sin tur avlöstes av norskfödde Joachim Henrik Svendsen (1819-1895) som blev Dicksonägda Carolines siste befälhavare. Huvudsaklig källa kammarherre James Dicksons efterlämnade material från sin forskning. Material som Dicksons släkt vänligt låtit mig ta del av.

Inga kommentarer: