.

.
Ovan Svartviks sulfitfabrik - nu borta .

12 feb. 2009

En av mina fritidsintressen

AMATÖRRADIO Amatörradio är en hobby med många inriktningar, exempelvis: Tekniska experimentAv tradition har mycket av radions utveckling sina rötter i sändaramatörers experimenterande. KontaktskapandeSändaramatörerna bildar en internationell familj med helt egna kontaktvägar, som obehindrat korsar alla gränser. Bland mina högintressanta kontakter märks den med en svensk Mount Everestexpedition. KunskapsutvecklandeGenom hobbyns avancerade karaktär byggs det upp kunskaper som kommer både individen, näringslivet och samhället till godo. Radioamatörer har skickat upp egna satelliter, experimenterat med målstuds (man sänder en radiosignal till månen för att där studsa tillbaka), byggt radiomottagare och avlyssnat universum för eventuella signaler mm mm. Åtminstone tidigare fanns det en enorm teknisk kunskap hos radioamatörerna, och troligtvis också idag; nu med datorns hjälp. HjälpandeI nödsituationer och andra lägen där ordinarie kommunikationer är begränsade har sändaramatörer i alla tider ställt upp med sina privata resurser och kunnande. Vid otaliga tillfällen har amatörradio-trafiken haft avgörande betydelse. BildandeMånga har tagit sina första steg mot framtida yrken genom amatörradion. För min del var det amatörradion som gjorde att jag sökte till sjöbefälsskolans radiotelegrafistkurs och så småningom kom att få ett jobb som egentligen varit mitt enda jobb som givit mig något hundraprocentigt värdefullt. Motsatsen var ett jobb jag fick på Riksförsäkringsverket efter att ha studerat programmering. Det var studier och ett jobb som jag mer eller mindre tvingades till efter att ha kommit hem från sjön och var arbetslös. En fin-i-kanten-sammanfattning av tiden på Riksförsäkringsverket: usch. Vad är amatörradio? Enligt Post- och telestyrelsen, PTS, definition menas med amatörradiotrafik - icke yrkes-mässig radiotrafik för övning, kommunikation och tekniska undersökningar, bedriven i personligt intresse och utan vinningssyfte. Amatörradio är en hobby som utövas av ca 3 miljoner personer i hela världen. I Sverige finns drygt 11000 radioamatörer. Amatörradion har funnits sedan radions barndom. Från början dominerade telegrafin, numera används många olika slags sändningssätt. Grunden för en sändaramatör är intresset för tekniska experiment, kontakter med andra människor och språk. Amatörradion har givit mig ovärderlig praktik i språk (det handlar om en tid före Internet). Dagens teknik har revolutionerat amatörradion och utvecklingen går snabbt framåt, inte minst när det gäller digitala trafiksätt och satellittrafik. Kunskaper krävs i elsäkerhet, reglementen, elteknik, radioteknik och tidigare även i radiotelegrafering. Telegraferingskunskaper krävs ej längre vilket har gjort att det är lättare att klara kraven idag. Alla radioamatörer i världen har en anropssignal. Min är sedan över fem decennier SM3BSF Där SM betecknar Sverige och 3 Västernorrland.

Inga kommentarer: