.

.
Ovan Svartviks sulfitfabrik - nu borta .

22 feb. 2010

Danube

---------------------------------------------------------------------------------------------------------- Skonertskeppet Danube byggdes 1855 på varvet i Svartvik av ek och furu på kravel under ledning av skeppsbyggmästaren Jensen. Honsjösattes den 7 juli för James Dickson & Co, som sålde henne 1868 till ett partrederi i Lysekil. Skonertskeppet Danube (C A Stenström) avseglade den 9/3 1872 från North Shields men ingick den 13/3 i nödhamn till Rosviks redd vid hemkomsten Lysekil och kvarlåg där för stiltje och motvind till den 17/3 kl. 9 e.m., då resan fortsatte med ONO bris och något snö. Den 18/3 var vinden SO t. O med stark storm och snöyra. Vid middagstiden antogs, att skeppet stod SW från Winga på 4´ distans, kl 2 e.m. då stormen och snöyran var förfärlig, länsades 60’ N t W för att få Skagerack öppet och således icke utsätta sig för lägervall på jylländska kusten. Stormen och snöyran voro ännu mera tilltagande. Fartyget kastades bi och låg nu NNO med 6 strecks avdrift. Den 19/3 blåste ihållande från ONO storm med lika stark snöyra. Kl. 2 e.m., då luften något lättade erhöllo sikte av norska landet, antagligen utanför Öster Risör. Fartyget som var tätt, lades sydvart, låg an O t. S, likaledes 6 strecks avdrift, havet förfärligt högt brytande med svåra överspolningar, belägenheten fruktansvärd, gångkläder, sängkläder och boningsplatser genomblöta av sjövatten, besättningen förfrusen synnerligast i händerna. Den 20/3 var stormen ännu mera fruktansvärd, med snöyra och brytande hav, så att bottenreven måste fastgöras. Kl 10 fm. nödgades skeppet vända för Jutska kusten och lades N-vart. Vid middagstiden tilltog stormen till orkan. Kl 2 e.m. träffades fartyget plötsligen av ett förfärligt brotthav, som bortslog styrbords stöttor och skansklädnad från backen till storröstet, samt sönderbräckte båtarna och en del av vattenfaten. Genom räckets och stöttornas instående fläktes lovarts vant så mycket, att fockmasten under de ovanligt svåra hivningarna slängdes, från och till samt största fara var för handen, att röstbultarna skulle uppfläkta berghultet, varigenom fartyget ovillkorligen sjunkit. I följd härav såg man sig nödsagad att bortkapa förmasten med vidhängande rigg, som i fallet medtog stormärsstången jämte klyvarbommen. Sedan havet efter sitt förfärliga utbrott saktat sig på en stund, begynte man genast att medelst mellanlägg och påspikade bräder täta hålen efter de avslagna stöttorna med den lyckliga påföljd, att fartyget med möda, kunde hållas läns. Fartyget var nu att betrakta såsom vrak, utan minsta manöver och låg vid olyckstillfället N- över, vilken ställning det på intet sätt ville ändra, utan stöttning med segel, tagande över sig de förfärligaste sjöar. I denna belägenhet befann sig ”Danube” till den 23/3 på e.m då skonerten ”Anna Maria” (H. Esbjörnsson) kom under och sökte bringa hjälp, men i avseende till svår sjögång kunde ingen komma från skeppet förrän den 24/3 på morgonen, då, sedan vädret och sjögången något saktat sig, skonerten återkom och hämtade besättningen ombord. Skeppet lämnades nu åt sitt öde på pos. 57 grader 12’ N Br och 5 grader 53’ O.L Besättningen blev den 28/3 kl 10 fm. landsatta i Lysekil. Den 24/3 upptäcktes vraket kl 5 em av ett holländskt fiskefartyg ”Noordzee” varifrån mot midnatten 4 man lyckades med båt komma ombord på ”D”, som den 25/3 kl ½ 3 fm togs på släp medelst en tross, vilken fördes från ”Danube” till ”Noordzee”. Vid middagstid utfördes ytterligare en svårare tross, varefter bogseringen fortsattes. Mot aftonen bräcktes den först utfästa trossen. Den 26/3 ankom ett annat fiskefartyg ”Noordover”, som därefter deltog i bogseringen mot betingad andel av 1/3 av blivande bärgarlön. Ävensom 4 man från ”Noordover” den 27/3 sattes ombord på ”Danube”, vars storstång. Den 28/3 måste, för masten lättande nedkapas. Bogseringen fortsattes sålunda, varunder skeppet hölls läns ehuru det ej kunde hindras att vatten vid överspolningar nedkom genom hålen efter de avbräckta stöttorna. Den 4/4 antogs en ångbåt som med 500 floriner insläpade skeppet till Helleoetsluis (?) där detsamma på morgonen den 5/5 anlände.
Sämre gick det 1875 då den den 28 september hon förliste Danube vid Skotarne. Alla ombord omkom.

Anm.: HelleVoetsluis är en kommun i provinsen Zuid-Holland i Nederländerna..--- Wikipedia: North Shields (or locally just Shields) is a town on the north bank of the River Tyne, in the metropolitan borough of North Tyneside, in North East England. It is located eight miles (13 km)east of Newcastle upon Tyne.