.

.
Ovan Svartviks sulfitfabrik - nu borta .

9 feb. 2010

Foton efterlyses

--------------------------------------------------------------------------------------------------------- Det skulle vara intressant att här i bloggen kunna visa bilder på gamla svartvikare. T.ex. sådana som är släkt med de första svartvikarna, alltså de som jobbade på lastageplatsen/varvet omkring 1830-talet. Men även de som kom senare till Svartvik. Har du något så ring mig, 070 5090046. Själv har jag förgäves sökt foto på min pappas farfar som bl.a. på något sätt deltog i strejken 1879.---Betydligt tråkigare är dock att jag inte kunnat utröna födelseorten för en av de första personerna som bosatte sig på Svartvik, nämligen min farfars farfars . En del pekar på Jämtland, något annat pekar på Göteborg. Min telefon är öppen dygnet runt för den som hittar Mårten Östlund i någon kyrkbok. Av beskrivningar av utseendet att döma var min pappas farfar av vallonsläkt; utseendet på foton av min farfar kan också vara någon slags bekräftelse. Men vad skulle vallonen Mårten i Jämtland att göra?