.

.
Ovan Svartviks sulfitfabrik - nu borta .

22 feb. 2010

Barkskeppet Montrose

---------------------------------------------------------------------------------------------------- Barksskeppet Montrose byggdes för räkning James Dickson & Co på varvet i Svartvik av ek och furu på kravel unde rledning av skeppsbyggmästaren Jensen. 1857 sålde Dickson henne till handelsbolaget J G Grönwall & Co i Göteborg. Sommaren 1876 köptes hon av Göteborgs Rederi AB i Göteborg. Härunder ett utdrag ur hennes resor, inte så väldigt dramatiskt, men en liten glimt av hur det kunde gå, och aldrig tidigare publicerat Det är Håkan Ottosson som har rotat i dispaschör-papper i Göteborg. Skeppet Montrose (befälhavare Carl A Wiman) avseglade den 13/9 1871 från Svartvik med plankor. På morgonen den 16/9 under W-wind hade man fått se en grön lanterna från ett fartyg i lä. Som man legat för styrbords halsar, hade man hållit tätt bidevind, i hopp att det får babords halsar kommande fartyget skulle giva akt på skeppet ”Montroses” lanternor och hålla utav. På så sätt hade fartygen närmat sig varandra allt mer och mer, till dess en sammanstötning varit oundviklig. Man hade då lättat uti lä akterbrassarna för att minska farten, men oaktat gjorda bemödanden hade den främmande seglaren törnat emot ”Montroses” förstäv om babord, därvid ”Montroses” klyvarbom och förmärsstången bräckts, varefter nämnda seglare sackat akterut på babords sida, samt krossat alla tre rösten, sönderrivet bredfocken och storseglet, avbräckt bultar samt avslitit och skamfilat en del löpande gods. Sedan fartygen kommit klara från varandra, hade man tillsatt tjänliga segel och sedan fortsattes till den 17/9 på morgonen, då utkiken sett en seglare rätt förut utan lantärna men något längre fram hade en röd lanterna blivit varskodd, som ”Montrose” då legat för styrbords halsar och dess båda lanternor varit brinnande, samt det mötande fartyget varit helt nära, hade man ej kunnat hålla utav, till följd härav en sammanstötning ögonblickligen skett, med den påföljd att på ”Montrose” förstäven krossats, fasta backen upplyfts, flera bordläggningsplankor skräckt från stäven på båda sidor, styrbords kranbalk och ankare bortslitits, kättingen avbräckts i klyset, under förmärsrån och fockrån bräckts bogsprötet skadats, undre förmärsseglet och bredfocken sönderrivits, waterstag och bogstag sprungit samt en del tågvirke sönderslitits. Som resan härefter icke kunnat fortsättas till destinationsorten, hade man, sedan de krossade spillrorna blivit bortkastade, beslutat att söka nödhamn i Karlshamn, å, vars yttre redd man ankommit sistnämnda dag kl. 5 e.m. Av en ångare hade fartyget sedermera den 18/9 bogserats in till kofferdiredden, varest man ankrat.--------------------------------------------------------------------------------------------------------------- ----------------- 7/11 1891: Skeppet Montrose (befälhavare C.T. Nilsson) avseglade den 19/8 1891 från Långrör med splitved till London. Den 25/8 hade man passerat Drogden och den 26/8 hade fartyget i Kattegatt fått svår WSW storm med hög, överbrytande sjö. Sedan man den 28/8 jämväl hade haft svårt väder och hårda regnbyar och mycket hög överbrytande sjö, hade den 29/8 fartyget befunnits kränga så mycket åt babord, att man nödgats kasta en mindre del av däckslasten för att något räta fartyget och minska läsjöars inspolning. Den 1/9 hade fartyget ånyo fått storm från SW med hög, överbrytande sjö, som bortspolat en del av däckslasten. Den 2/9 hade stormen ökat till orkanartad och under förmärsseglet sönderslitits. Tidigt på morgonen hade fartyget förmärkts läcka mer än vanligt och oaktat ständig pumpning Fartyget icke kunnat länspumpas. Kl 6 f.m. hade vattnet i fartyget stigit till 4 fot samt, efter pumpningar fortsattes, kl 8 och 9 till 7 á 8 fot. Man hade då beslutat hålla av för vinden samt söka nödhamn. Då den överbrytande sjön kastat däckslasten i högar och blockerat pumparna, hade emellertid läckan tilltagit, så att kl 8 em. funnits 10 fot vatten i fartyget. Under natten hade vindpumpen varit i ovbruten gång och handpumparna så mycket besättningen orkat att arbeta. Den 3/9 kl 8 fm. hade man passerat Skagen och kl 10 fm. fått lots från Vinga, under vars ledning resan fortsättes till Göteborg. Vid Elfsborg hade antagits biträde av bogserbåt, som inbogserat fartyget till Göteborg, där det förtöjde vid Kustens varv.------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Montrose blev upphuggen 1892-93.