.

.
Ovan Svartviks sulfitfabrik - nu borta .

14 feb. 2010

Bertil Haslum

Mycket klo------------------ lyssnande till alla.------------------------------------------------------ Mycket klok, lyssnande till alla.----------------------------------------------------------------- F.d. direktören i SCA Bertil Haslum, Sundsvall har avlidit 92 år gammal. Haslum hade många järn i elden, det som jag hade anledning att uppskatta var hans stora intresse för SCA:s och skogsindustrins historia. Vid några tillfällen hade jag förmånen prata med honom, senast i telefon för ett år sedan, och han var mycket angelägen att ha tid att svara på mina frågor. Jag uppskattade honom också för att han visade stor respekt för Ottossons och min frivilliga grundforskning om varvet på Svartvik. Det kändes skönt att någon visade uppskattning, och att det var just Haslum gjorde mig stolt. Vad gäller den lokala skogsindustrins historia kommer jag tyvärr inte på någon som nu skulle kunna överta Haslums utmärkt utförda roll, men hoppas att jag misstar mig.