Svartvik är en f.d. sågverks- och massaindustriort belägen 10 km söder om Sundsvall efter gamla E4.
.
25 feb. 2010
Charles Tottie
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Barkskeppet Charles Tottie byggdes 1846 på varvet i Svartvik av ek och furu på kravel under ledning av skeppsbyggmästare Kierkegaard. Hon byggdes för James Dickson & Co som året efter sålde henne till sjökapten Niklas Beckman. 1850 sålde Beckham henne till ett partrederi. 1864 förbyggdes hon och 1879 utsågs handelshuset G H hegardt & Co till huvudredare och ägare
till 3/4. Retsen ägdes av skeppsklarerare August Leffler. 1892 såldes hon till ett partrederi. År 1900 såldes hon till handlaren C O Lundberg i Göteborg. 1903 led hon haveri och slogs i spillror.
Här ett par vardagsberättelser om vad Charles Tottie kunde råka ut för::------------------------------------------------------------------
21/2 1884
Skeppet Charles Tottie (befälhavare O. A. Skånberg) avseglade den 2/10 1883 från Sävenäs lastageplats till Almerida med sparrar och plankor. Passerade Helsingör den 13/10 och Skagen, ävensom densamma den 14/10, under hård bris, men den 16/10, då vinden gått till SO hade densamma ökat till storm med hög brytande sjö, vilket oaktat man måst föra mycket segel för att ej driva inpå jylländska kusten.
Därunder hade nedre förmärsseglet och storstängstagseglet sprungit.
De påföljande dagarna hade stormen fortfarit med brytande sjö, fartyget måst lägga bi för små segel och drivit N-vart samt pumparna under hela tiden varit igång.
Vinden som gått till NW med häftiga byar, hade den 20/10 varit W något avtagande, och då man ej kunnat med fartyget i befintligt skick uppnå destinationsorten samt sans (?) under norska landet beslöts söka nödhamn.
Ankommen lots hade infört fartyget till Humtesund (?),
där man förtöjt, varefter kapten S. rest till Lillesand för att telegrafera
om sjöolyckan och sedan den 23/10 order från rederiet utgått hade ångbåt antagits för att
bogsera ”Charles Tottie” till Lillesand . I följd av uppkommen storm hade de trossar varmed fartyget varit förtöjt blivit skamfilade och ävensom fördröjd, så att fartyget först den 24/10 kunnat föras till Lillesand.-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
5/3 1889
Skeppet Charles Tottie (befälhavare S.M. Andersson) anlände den 2/2 1889 vid dynerna i närheten
av Dover på resa St. Ybes-Göteborg med salt) under hård blåst från W till NW samt den 4/2 på morgonen uppstått storm från NO med hög sjö, man måste från sticka (?) Ankare med
kättingar m.m. och anlita bogserbåt för fartygets införande till Dover.
Vid midnatt mellan den 3 och 4/2 hade vinden övergått från NW till NNO á NO
med hårda stormbyar, hagel och snö samt fartyget sist sagda dag kl ½ 5 fm. börjat driva och
närmat sig land.
Sedan i dagningen folk från land med båt erbjudit sin hjälp, men ej velat träffa ackord om ersättningen för sådan samt dröjsmål skulle medfört fara, hade man, för att få fartyget till segels med en ny 9 famnar, 7 tums vajerlina satt spring på kättingen. Därpå hade man i följd av fartygets läge måst kapa sagda lina och från sticka (?) kättingen, då man fått fartyget till segels under ledning av lots.
Omkring kl 9, fm. hade man ankommit på Dovers redd, där fartyget under tilltagande storm
börjat draga. Sedan bogserbåt utkommit till fartyget, hade man försökt hiva upp ankar och kätting, men då detta ej låtit sig göra hade man på lotsens befallning från ….? 75 famnar kätting, varpå fartyget införts till Dover.