.

.
Ovan Svartviks sulfitfabrik - nu borta .

22 feb. 2010

Alexandra

---------------------------------------------------------------------------------------------------------- Skonerten Alexandra byggdes på varvet i Svartvik av ek och furu på kravel under ledning av skeppsbyggmästaren Kierkegaard. Hon sjösattes den 26 juni 1845 för räkning James Dickson & Co. 1855 sålde Dickson henne till ett partrederi i Göteborg. Dispaschören: 21/1 1861 Skonerten Alexandra (befälhavare C.M. Jansson) hade efter att i Hartlepool ha intagit last av 8 ¼ keelstenkol den 1/10 1860 afseglat. Hade den 2/10 gott väder men den 3/10 fick en hård kultje från WSW med disig luft, därför fartyget fört dubbelrevade märssegel, men haft övriga segel fastgjorda. På morgonen och fm. hade blåsten tilltagit till storm med hög brytande, därunder en brottsjö gått över fartyget samt bräckt fyra stöttor om styrbord, akter om stormasten, sönderslagit storbåten som förskjutit sig, även som brädgångarna och bastingeringen på babords sida. Då sjöns häftighet och beständiga överhalningar hindrat båtens fastgörande och man befarat att den skulle av sjön vräkas mot och sönderslå lästöttor, hade man, till förekommande av större olyckor och således till räddning av skepp och last beslutat att ytterligare sönderslå båten och kasta densamma överbord. På e.m. söndag hade en sjö bräckt och förstört i rundhuset, varigenom rodret blivit oklart, så att man blivit tvungna att ögonblickligen sönderslå rundgodset och kasta detsamma överbord. Då sjön på em. blivit så svår, att man icke längre kunnat länsa undan densamma, hade kapten Jansson nödgats lägga bi för styrbords halsar och då man därvid fruktat att master och rår i den svåra stormen och genom fartygets sättningar skola gå överbord, samt stormens häftighet hindrat något av folket att gå till väders för att klara märsseglet från rån, hade man till förekommande av någon olycka och således kastat loss märssegelskoten, för att på det sättet bli kvitt seglet, vilket dock genast gått i stycken, storseglet, gaffelfocken, slagfocken, förstängstagseglet och bramseglet, som alla voro fastgjorda, hade och genom det överbrytande vattnet och den långvariga stormen blivit mer och mindre sönderslitna och skamfilade. Kl 7 e.m. s.d hade en störtsjö avbräckt och fört överbord lästöttor samt lästången och brädgångarna om styrbord och spräckt skandäcket samt vidare tagit överbord kabyssen, kättingkistan, 2 vattenfat och div. mindre persedlar. Vid samma tillfälle hade lasten förskjutit sig åt lä så att fartyget som stått över halva däcket. En del löpande gods hade måst kapas för att begagnas till surrning för sådant som slagits loss, och hade en del av ornamenterna i akterseglen sönderslagits. Påföljande dag, då vinden fortfarande varit WNW och stormen något avtagande, hade man huggit hål på akterskottet för att inkomma i rummet och lämpa fartyget rätt. Kl 10 fm. då detsamma varit nära rätt på kölen, hade vid pumparnas undersökning befunnits 16 tum vatten i fartyget, som dock länspumpats, och hade man märkt att flera förhydningsbräder varit borta eller fläkta. På em. k l 12 hade man tillsett stagfocken och hållit undan vinden men snart åter nödgats lägga bi SW-vart, till kl 9 e.m. då man med något avtagande NW vind tillsatt revad fock och hållit av NO, därunder man pumpat varje timme. Den 5/10, då vinden var W-lig men jämn kultje och svår sjö hade segel tillsatts efter omständigheterna, samt fartyget blivit länspumpat varannan timme, men i övrigt inget förrän den 8/10, då man vid Vinga erhållit lots och fartyget bragts till ankar på Göteborgs ström Chance (Nilsson). Anm.: Hartlepool = nordöstra England. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Skonerten Alexandra (C.M. Jansson) avseglade den 25/10 1866 från Ostende samt passerade Skagen den 31/10, samma dag på em. kl 5.30 från sikte av Vinga fyrar man med lantärna signalerat efter lots, men då sådan ej utkommit och vinden blåst hårt på land, så att man ej kunnat hålla sjön utan att riskera fartyg och liv, nödgades man gå in utan lots, att man då därefter kommit i närheten av Böttö, vinden skralnat och stillnat därvid man försökt vända, men emedan strömmen varit stark N-lig hade fartyget vägrat i vändningen, att man ej kunnat ankra emedan fartyget i så fall genast med aktern tagit grund och man önskat akta (?) rodret, hade fartyget drivit med sidan mot klipporna, men därpå svängt runt med bogen W-vart och börjat hugga med aktern, med den påföljd att rodret huggit från tapparna, varefter fartyget blivit stående fast på västra sidan av Böttö alltsedan seglen blivit uppgigade och båten utsatt bud genast sändes till Göteborg. Efter ångfartyg, därefter kl 10.30 em då vinden gått till NO, man genom tillsatta segel lyckats få fartyget flott, då man oaktat ock kapat bortrodret som trängt på sned och hindrat fartyget att styra, även efter ångbåt, samt att påföljande morgon fartyget av en ankommen ångbåt blivit inbogserat till barlastkajen. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------------------------------------------- Men år 1872 var det slut med Alexandra. Den 4 mars strandade hon utanför Hirtshal under stark dimma och blev efter det att besättnignen övergivit henne, till vrak. Besättningen