.

.
Ovan Svartviks sulfitfabrik - nu borta .

24 feb. 2010

Barkskeppet Prins Oscar

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Barkskeppet Prins Oscar byggdes för räkning James Dickson & Co på varvet i Svartvik 1844 (samma år som Oscar I blev kung) av ek och furu på kravel under ledning av skeppsbyggmästare Kierkegaard. Dickson sålde henne 1856 till ett partrederi i Göteborg som i sin tur 1865 sålde henne till ett partrederi på Smögen. Här en liten berättelse från en av hennes resor.:-------------------------------------------------------------- 27/5 1884--- Skeppet Prins Oscar (befälhavare Kihlberg) avseglade 1883 från Skellefteå, anlänt till Dieppe den 13/9 (1883?) med trävaror och blivit förtöjt i dockan å en av hamnmästaren anlitad plats, därefter från fartyget som varit hade lossningen påbörjats, vilken fortsatte till den 21/9. Kapten fick då höra talas om att vattnet ur dockan skall urtappas, vadan han för att efterhöra förhållandet begivit sig till hamnkontoret, där hamnmästaren förklarat, att vattnet sedan skulle sänkas till 9 fot, men då han den 22/9 här uppgav att allt vatten skulle urtappas, hade han åter uppsökt hamnmästaren, som bejakat att så skulle ske redan påföljande dag, och tillagt, att om fartyget genast kunde förhalas det skulle förflyttas till den andra dockan. Då kapten Kihlberg uppgivit att så ej kunde ske, emedan man ej medhann att intaga förtöjningar, taga iland ställningarna från fartyget till kajen samt förhala till ändan av dockan, hade han hemställt om någon förändring av anordningarna hade hamnkaptenen nekat därtill och förklarat att fartyget låg tryggt på sin plats, emedan på stället voro muddrat till flera meters djup. Efter hamnmästarens föreskrift hade man då halat fartyget 5 eller 6 famnar från kajen men sedan vattnet avtappats hade fartyget fallit över i en farlig i farlig belägenhet, så att skandäcket skiljt sig från däcket samt luckan i däcket och bordläggningen öppnats och då vattnet åter påsläppts hade fartyget funnits läcka och ej kunnat hållas läns utan oavbruten pumpning. Sedan lasten den 26/9 varit utlossad, hade man funnit att fartyget varit mycket skadat å babords sida, laskar och fått i garneringen förskjutna, bultar och naglar avbräckta samt kölsvinet förskjutet, liksom järnknän samt tillhörande bultar sprungna eller förskjutna. En pump hade även varit bräckt.---------------------------------------------------------------------------------------------------Barkskeppet Prins Oscar kondemnerades den 8 februari 1884 i Le Havre och såldes för upphuggning i Dieppe.