.

.
Ovan Svartviks sulfitfabrik - nu borta .

11 nov. 2009

Vi får avvakta

------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Betr. mitt inlägg nedan av den 6 november. "Hus och människor på Svartvik 1824". Vi får nog tyvärr vänta ett tag med att få oss berättat litet grand om detta. Kanske kommer det något i Svartviksdagarnas medlemsblad så småningom. Svartvik verkar före Dicksons tid ha varit ett slags "centralställe" för arbetet med rensningen av Ljungan. Man kan tro att även småbåtar byggdes här för att användas under älvrensningen. Några få byggnader verkar ha funnits, men om någon bodde där innan Dicksons tid vore intressant att veta. Så kom platsen att bli lastageplats med det första fartyget som lastade just år 1824. Kanske platsen också varit ett "centralställe" för strömmingsfiskare. Och före detta, långt före detta, kanske kronan hade något på platsen. Någon pratar om ett kronans varv, men ingen indikation om detta har hittills hittats, varken på krigsarkivet (nu ingående i riksarkivet) eller någon annanstans. Vi avvaktar med spänning resultatet av den nya forskningen om hus och människor på Svartvik 1824. Själv har jag koncentrerat mig på tiden efter 1838/1839 då varvet kom till och min farfars farfar flyttade till Svartvik från Sundsvall. Kanske han till och med arbetade på Svartvik före de åren, men det har jag inget belägg för. Han kom till Sundsvall (från Jämtland) 1826 men att han då direkt skulle ha fått jobb på Svartvik har jag svårt att tro, särskilt som jag vet att han var garvarelärling. Hellre då att han arbetade i Sundsvall åren 1826-1839. Min farfars farfar är lite svårfångad, forskningen om honom (som inte varit alltför intensiv) har inte bekräftat att han föddes i Jämtland. Jag har t.o.m. på något ställe sett och överraskats av att hans födelseort skulle vara Göteborg. Dock bara på ett ställe. Fler ställen talar om Jämtland. Många i min farfars släkt visar tydliga valondrag. Men vad gjorde valoner i Jämtland? Tål att kollas. Så småningom skall jag försöka tränga djupare in i hans fall.