.

.
Ovan Svartviks sulfitfabrik - nu borta .

18 nov. 2009

Timmermannen från Sundsvall

-------------------------------------------------------------- Den 29 oktober 1850 påmönstrade timmermannen E.P. Lägdgren (stavfel?) från Sundsvall skonerten Eleonore, troligen 37 år gammal och gift.
Eleonore byggdes på varvet i Svartvik 1850 och sjösattes den 18 augusti för räkning James Dickson & Co.
Befälhavare när timmermannen från Sundsvall började ombord på Eleonore var Carl Isac Wahlström som gjorde en resa. Styrman varPontus Fredrik Andersson från Göteborg som någon gång under 1851 övertog befälet på Eleonore.
Övriga ombord (vars namn jag är säkrare på än i "papperen" otydligt skrivna "Lägdgrens" ) var även de från södra Sverige: constapel Andersson 29 år och ogift, ogifta matroserna Högström och Wessberg, 29 resp 21 år, lättmatros Andersson 26 år och ogift och kocken från Majorna Eriksson 17 år.
Från åtmistone maj 1853 var ingen av de nämnda kvar ombord Eleonore.
Jag har inte kollat kyrkoböcker vad gäller timmermannen från Sundsvall.
Vem (ättling i Sundsvall?) har upplysningar om honom? Först och främst fullständigt namn och födelsetid.
Särskilt intressant då det tycks ha varit bara några få från vårt distrikt som var anställda på Göteborgsfirmans fartyg som var byggda på Svartvik.
Anm.: Eleonore omtacklades 1853 till brigg. Norskägd förliste hon 1883.
Någon bild på den lilla skonerten (eller briggen) Eleonore har jag inte lyckats att hitta, varken på sjöfartsmuseet och landsarkivet i Göteborg eller någon annanstans.
Beträffande jakten på bilder kan man även skriva till sena ättlingar. Men att skriva så högtidligt artigt (jag beundrar faktiskt det) som James I A Dickson (som forskade om sin släkts sjöfartshistoria) är svårt:
"Fru M. E., Från Kammarherre J D, Alingsås 1974-01-15
Strindbergsgatan,
Stockholm.
Bästa fru E!
För en samhällsvetenskaplig uppsats söker jag efter bilder (fotografier, målningar, miniatrer) av vissa segelfartyg från 1800-talet, och även bilder av samma fartygs befälhavare.
Jag har nu efter en del arkivforsknignar kommit fram till, bl.a., Fru E såsom varande dotterdotters dotterdotter till sjökaptenen A.M.B. f 1789, d 1833, förande, 1820, briggen "Sophia" om 104 svåra lästers bärighet.
Och nu undrar jag om Fru E själv äger, eller har hört talas om att någon inom Fru E' släkt på mödernet innehar bland arvegods från äldre tider några sådana bilder som jag ovan efterlyst, och jag vågar hoppas på ett meddelande om hur så förhåller sig. Även vore det av värde att få upplysning om någon som må vara familjehistoriskt intresserad och som jag, i händelse av ett helt negativt svar från Fru E' sida, kunde vända mig till.
Med utmärkt högaktning
J.I.A.D.".
Jag, f.d. radiotelegrafist och levandes i SMS-tid skulle skriva så här:
"Hej!
Har du nån bild på din släkting f.d. sjökapt. A.M.B. ? Maila mig isf.
Mvh ,
S.Ö."
stig.ostlund@hotmail.com"
(kanske vi här har förklaringen till att jag inte har någon bild på t.ex. Eleonore?)--------------
Bilderna: Sjökapten Pontus Fredrik Andersson, född i Göteborg den 18/7 1828, död i Gravarne den 30/5 1894. Sjökapten av 1:a klass.
Det skamfilade fotot: Den unge sjökaptenen Carl Isac Wahlström, född i Göteborg den 29/4 1823, död i Göteborg den 17/4 1854.