.

.
Ovan Svartviks sulfitfabrik - nu borta .

19 nov. 2012

Gillska stugan



Den här stugan från 1800-talet, som finns kvar än i dag och nu ägd av Njurunda Hembyggdsförening, har naturligtvis på något sätt haft betydelse för oss gamla svartvikare. För mig särskilt ur två synpunkter: "min farfars farfar Mårten k a n   ha bott i den", så har jag tidigare trott, men det kan inte vara sant då Mårten avled 1850, och stugan byggdes något eller några år efter hans död. Däremot k a n hans son Nils, alltså min farfars far - som var sågverksarbetare och extrajobbade som kyrkvaktmästare och därmed något privilegierad kan man tro - tillsammans med sin familj ha bott i den nära kyrkan liggandes stugan. Nils kom, tillsammans med föräldrarna,  till Svartvik 1839 och var i yngre tonåren då stugan byggdes. Hur som helst vill jag gärna tro att Nils med familj har bott i stugan; men hur hitta bevis?
Sin andra stora betydelse har stugan för mig då den har varit lokal för den av min bror Kurt bildade Svartviks Frimärksklubb. Regelbundna möten hölls där i slutet av 1940-talet då bl.a. frimärksdubletter bytte ägare. Vad jag minns diskuterades i den seriösa frimärksklubben också fotboll (ordföranden Kurt var f.ö. försvarsspelare i Svartvik).
Nämnas bör också att området runt stugan inte sällan var tillhåll för det i åratal pågående "kriget" mellan pojkar från Svartvik och pojkar från Hemmanet. Svartviks "hövding" bodde f.ö. på Svartvik inte långt från stugan som ligger på Hemmanet (allt ovanför järnvägen = Hemmanet).
De sista som bodde i stugan lär ha avrit Teresa Gill med sin son Allan, därför kallas stugan numera "Gillska stugan".


Svartviks Frimärksklubb var medlem
i kulturtidningen Folket i Bilds
Frimärksklubb vars
"Frimärksbladet" var nästan lika
efterlängtat varje vecka  som "Rekord Magasinet"
(ovanstående urklipp är från FIB nr 18 av den
29 april 1945).