.

.
Ovan Svartviks sulfitfabrik - nu borta .

30 juli 2009

Svartviksberättelser som snart kan försvinna

Tidigare inlägg i min blogg: Bland de som har hört av sig till mig - bloggansvarig - finns Börje Selemar, född Johansson i Svartvik 1920 och nu boende i Västerås. Börje lämnade Svartvik 1943. Börje som släktforskat, och nått långt inom området vad jag kan förstå, och även besökt James Dickson utanför Alingsås på 1970-talet, har lovat att skriva och berätta lite om hans släkt och om vårt Svartvik från förr i tiden. Och det fina: det finns inget hinder skriver Börje, att jag lägger ut hans små men säkert högintressanta berättelser i min blogg. Börjes bror Kurt, som f.ö. avled för några år sedan, var aktiv inom föreningen Svartviksdagarna, och deltog t.ex. i arbetet med Ulrica Hådéns föredömliga skrift om Svartvik.--- PS den 30/7-09: För att ta del av Börjes intressanta dokumenterade historia behöver man besöka honom. Jag själv kan inte detta då ekonomin redan har ansträngts av ett par planerade resor till Göteborg. Finns det någon annan som kan ställa upp och bidra till den sannan Svartvikshistorien? Sådant här borde kommunen sponsra, åtminstone en resa T&R Västerås!