.

.
Ovan Svartviks sulfitfabrik - nu borta .

19 juli 2009

1890-talet

Jag hittade ett par ark med spridda, spontant skrivna anteckningar om Svartvik på 1890-talet. Jag lägger in allt i bloggen även om något kanske redan finns. Kanske något kan vara av intresse. 90: Ångfartygs AB Svartviks ”Njurunda” och ”Svartvik” kolliderar utanför Myrnäskajen. 90: Nykterhetslogen Lifräddningsbojen i Svartvik håller extra möte den 27 februari 1890. Utdrag ur protokollet: (paragraf 6) Jansson frågar 'vad liknar skräddar Palm, kan han liknas vid en människa eller för ett främmande djur? ' En hel mängd talare yttrade sig. Dalbom: 'liknande en stor man ity han tagit småfolkets sak an'. Tångring liknade Palm vid lagens kaplan ity att Palm utfar rådligt mot sina motståndare. Jansson tycktes komma med slutklämmen och han liknade Palm vid Farao. Anm.: Den svenska socialdemokratin började med August Palm och han var dess förgrundsfigur under dess första år i Sverige. 91: Tant Olivia (Olivia Amanda Larsson) som kom att sköta bommarna vid Svartviks järnvägsövergång, föddes på Alnö. 91: Svartviks skola, klass tredje stor, vårterminen 12/1-20/6. Elever: Axel Andersson, Johan Bäcklund, Anders Blomqvist, Leonard Broman, Arvid Eriksson, Karl Eriksson, Karl Forsberg, Edvin Gagner, Elis Holmström, Isidor Johansson, Arvid Jonsson, Justus Larsson, Tomas Larsen, Albert Lindahl, Verner Lundvall, Andreas Modin, Axel Nordlund, Oskar Näslund, Harald Olsson, Hugo Olsson, Oskar Olsson, Per Olsson, Viktor Olsson, Vilhelm Palm, Alfred Rosendahl, Karl Sjöberg, Gunnar Uppling, Emma Andersson, Alma Gillberg, Jenny Gustafsson, Tekla Hammarlund, Vilhelmina Hofström, Maria Hägglund, Anna Johansson, Elvira Jansson, Lilly Jonsson, Maria Jonsson, Olga Karlsson, Hulda Lindfors, Lydia Lundberg, Sven Nilsson, Hanna Olsson, Maria Palm, Henny Sjöström, Kristina Smedberg, Ada Wessling, Alberta Westlund, Hilma Zetterlund, Hulda Österholm, Elvira Östlund (min farfars syster). 92: Min mammas mormors pappa avlider.92: Min farfar och farmor gifter sig i Svartviks kapell. 92: Örners hade ju handelsträdgård på Svartvik. Detta år föddes fru Hulda Jeanette Örner i Njurunda. Hon avled 1987. 93: Den äldste av min pappas syskon föddes i Svartvik detta år. 93: Svartvik detta år: födda 22 pojkar och 19 flickor. Inflyttade 3 män och 13 kvinnor. Avlidna 10 män och 4 kvinnor. Ingångna äktenskap 12. Folkmängd enligt Sundsvalls Tidning 1321 och vid årets slut 1222 (obs s.k. löskarlar?). 93: Ångfartygsbolaget Svartviken återvalde i slutet av februari i styrelsen bl.a. disponenten Midling, Svartvik. 93: Min farfars bror Almar Emelton gifter sig med Amanda. 94: Svartviks idrottsförening bildas.95: En bror - Oskar William - till min pappa föddes 95: Min farfars syster Agda Serafia gifter sig i Svartvik med Olof Ludvig. 96: Min mormors bror föddes.96: Lärarinnan Amanda Holmström flyttar från Ljusne till Svartvik där hon börjar vid skolan. 96: Föddes läraren vid Svartviks skola, legendariske ”Pelle”. 96: Föddes Gustaf Olof Selin i Attmar, ”grundare” av ”Selins” på hemmanet. 96: Sjukstuga upprättas på Grindbacken i Svartvik. 96: Dicksons säljer Holmsund 96: Svartviks förste Vd, Gustaf P Brathen och hans hustru Anna Lous får en dotter. Svartviks andre Vd, Jacob Krsitian Barth och hans hustru Marianne får en son. 97: en bror till min pappa föddes på Svartvik.97: Verner Matsson, svartvikare av rang, föddes. 97: Oscar Dickson avlider. Sewerin Jensen, skeppsbyggmästare på varvet i Svartvik, avlider. 98: En skridskobana på Svartviksbukten inviges. 98: Svartviks kristna ungdomsförening (baptister) bildas. 98: Eskil Hägglund föddes.99: Min pappas enda syster föddes på Svartvik. 99: Andreas Thunström föddes på Svartvik. 99: Läraren Viktor Wiberg, legendariske ”Vicke” föddes i Bjärtrå (Västernorrland).