.

.
Ovan Svartviks sulfitfabrik - nu borta .

25 juli 2009

Svartvikshistoria

Föreningen Svartviksdagarna i Sundsvalls Tidning häromdagen: "Det intressanta för oss är att den stora portalfiguren Dickson visar sig ha haft stora intressen i Svartvik långt tidigare än vad vi har känt till. Grosshandlare Dickson från Göteborg köpte området i Svartvik av staten 1832. Men med hjälp av dokumentet som har hittats i Svartviksdagarnas samlingar i Kunskapsloftet en trappa upp från Svartviks Café, vet man nu att Dickson långt tidigare hade en inblandning i området.". Jag frågar mig, vad är det som är nytt? Att Dicksons arrenderade lastageplatsen före 1832 (då man köpte den på auktion) har varit känt i åratal, samt att firman lade upp "Matforsbräder" på en brädgård där.Vad är nytt? Vad menas med "långt tidigare"? Nyfikenheten tränger på. Uppfriskning av Svarttvikshistorien: Apropå: Kronan kan ha tillverkat krigsfartyg på platsen tidigare, men Krigsarkivet har inget som bevisar detta enligt uppgift vi fick därifrån för en del år sedan. Även mindre båtar kan ha tillverkats långt före det "stora" varvets tillkomst 1832. Apropå II: Dicksons första norrländska engagemang var Matfors. H W Bratt (Uddevallasläkt)köpte på 1810-talet köpt tre små sågverk i Medelpad, sågverket i Matfors var ett och år 1819 är Dicksons hälftenägare. År 1823 köper Dicksons ut Bratt och blir ensamägare. Året därpå, närmare bestämt den 5 juni lastas det första fartyget i Svartvik med virke från Matforssågen. Vi tackar Dicksons som grundade vårt kära Svartvik.