.

.
Ovan Svartviks sulfitfabrik - nu borta .

21 apr. 2009

Tiden går

------------------------------------------------------------------------------------------------------- En Svartvikare (Eder webmaster) ”tiotals-blickar" tillbaka”. För exakt... 220 år sedan föddes min farfars mormors mors make Johan.--- 210 år sedan föddes min mors mormors mormor Elisabeth 200 år sedan föddes min farfars morfars morbror Math. Wilhelm och Boo Hjärne nestorn bland befälhavarna på de Svartviksbyggda fartygen. Samt flyttar James Dickson från Skottland till Göteborg.--- 190 år sedan påbörjas avverknings- och röjningsarbeten på området som skulle bli lastageplats i Svartvik: Svartvik föds. 190 år sedan föddes Oscar Dicksons bror Robert och Carl Johan Söron, befälhavare på Svartviksbyggda fartyg under lång tid.--- 170 år sedan flyttade min farfars farfar Mårten med familj till Svartvik noterar jag stolt.--- 160 år sedan föddes min mormors moster Anna Sofia samt gifter sig min morfars mormors morfar Johan med Beata.--- 150 år sedan föddes min mormors moster Karolina.--- 140 år sedan avlider Boo Hjärne (se ovan) samt avlider även f.d. Skeppsbyggmästaren på Svartviksvarvet N. C. Kierkegaard.--- 130 år sedan: Sundsvallsstrejken--- 120 år sedan föddes min mormors broder samt min brors svärfar.--- 110 år sedan föddes min fars enda syster, min fars brors andra hustru, min farfars syster och min farfars brorsdotter samt gifter sig min farfars bror Fritiof.--- 100 år sedan: storstrejken (på Svartviksfabriken 4/8-20/9).--- 80 år sedan gifte sig mina föräldrar samt föddes min äldste bror.--- 70 år sedan flyttar mina föräldrar från Svartvik till Hemmanet.--- 60 år sedan avlider min farfar--- 40 år sedan är jag mest på Havet, långt från mitt Svartvik--- 30 år sedan avlider min fars svåger Gustaf.--- 20 år sedan avlider föräldrarna till min enes brors hustru samt far till min andre brors hustru.--- 10 år sedan avled min mor.---