.

.
Ovan Svartviks sulfitfabrik - nu borta .

12 apr. 2009

Svartviks skola, klass 4, 1947/48

Rätt vad det är så dyker det alltså spontant upp en eller ett par klasslistor i bloggen.--- Svartviks skola, klass 4, höstterminen 23/8-20/12 1947 och vårterminen 8/1-11/6 1948.--- Ordinarie lärare J.V. Wiberg; vikarie 1/10-31/10 Hilma Sjölund.--- Elever, först betygsplaceringen som har uträknats på följande högst ovetenskapliga sätt, och må ifrågasättas: För betyg B har 1 poäng erhållits, Ba = 2 poäng, AB= 3 poäng och a = 4 poäng (inget A utdelades förutom i ordning och uppförande som här lämnas utanför).--- Guldmedaljös Astrid Olsson med sina 56 poäng; silvermedaljör Stig Östlund med sina 54 poäng; bronsmedaljör Stig Edebrandt med sina 53 poäng. På poängplatserna 4 t.o.m. 6 hamnade Berit Eriksson, Lennart Gäfvert och Siv Lundvall.--- Övriga elever i klassen (i alfabetisk ordning):--- Mats Olof Englund (som kom att flytta till Tuna den 23/8 1947), Maj Eriksson, Finn Gagner, Dan Gagner, Britt Hedkvist, Leif Hermansson, Margareta Hägglund, Elsie Jonsson, Karin Matsson, Gun Nilsson, Maj-Britt Norman, Gun Olsson och Hans Persson.-------------- Ämnen som enligt ”Dagbok med examenskatalog” genomgicks i klass fyra höstterminen 1947: Kristendom (förberedelsetiden, Jesus förkunnar Guds rike med ord och gärning, A Jesus och lärjungarna B Jesus och lidande C Jesus publikanernas och syndares vän t.o.m. Berättelsen 74). Modersmålet, skrivning och språklära (rättskrivning, j-ljudet, tj-ljudet, sj-ljudet. Användning av ordlista vid rättning av felstavade ord. Satsens huvuddelar, substantiv och verb – sammansatta ord – skiljetecken efter lärarens anvisningar). Uppsatsämnen (”När jag lärde mig cykla”, ”Iaktagelser i skogen”, ”En saga”, ”Haren”, ”Ansgar” och ”Julottan”). Räkning och geometri (De fyra räknesätten med tillämpningsövningar. Kvadraten. Huvudräkning. Sortförvandlingar). Geografi (Norrlands landskap). Naturkunnighet (Frukter och grönsaker. Höstens i trakten förekommande växter. Våra sädesslag. Djur, vilka barnen känner, typdjur: hunden, snoken, huggormen, grodan, abborren, kräftan, daggmasken). Historia (Stenåldern, bronsåldern, järnåldern fram till svenska korståg - klassens ljus i detta ämne var tvillingarna Gagner). Teckning (Teckning efter föremål. Fantasiteckning - klassens ljus i detta ämne var Stig Edebrandt). Sång (inövade sånger. Psalmer tillhörande kursen i kristendom. Skolradions sånger höstterminen 1947. ”Sveriges flagga”. ”Modersmålets sång”, ”Mormor”, ”Vandringsvisa”, ”Kristallen den fina” (sjöng alltid min mor), ”Morgonsolen redan strålar”, ”Biskop Thomas frihetssång”). Gymnastik med lek och idrott (löpning 60 m, längdhopp, kast med liten boll, gymnastik, dagövning 3 i Berg von Lindhe). Övriga ämnen som betygsattes: välskrivning, modersmålet: tal- och läsövningar.--- Utedagar höstterminen 1947: 29 aug. kl 12-15: idrottsplatsen, kast, hopp och löpning. 3 sep. 12-15: Gumsekullen kast, hopp och löpning. 9 sep. 12-15: Gumsekullen kast, hopp och löpning. 13 sep. 09-15.30: distriktstävlan allmän idrott.13 okt. 10.45-14.30: Gumsekullen, trafikundervisning (cykel och gång). 8 nov 12-15: terränglöpning kastellets omgivning (snitslad bana).--- Utedagar vårterminen 1948: 20 jan 12-15, 23 jan. 12-15, 3 feb. 12-15, 13 feb 12-15 27 feb. 12-15 = Hemmansdalen, skidlöpning. 6 mars (lördag) 09-15 distrikstävling på skidor vid Nylands skola (dagen efter denna tävling invigdes Svartviks slalombacke med deltagare av svensk elit). 8 april 10.45-14.30 klassrummet trafikundervisning. 27 april terränglekar kastellet med omgivning. 14 maj 12-15 hemmanet och landsvägen trafikvett. 1 juni 09-15 studieutflykt till Nolbystenen, kapellstugan och gravhögarna i Nolby.--- Den 8 april var överlärare Einar Blom på inspektion.-------------------------------- Kristallen den fina: "Kristallen den fina som solen månd' skina som stjärnorna blänka i skyn. Jag känner en flicka i dygden den fina en flicka i denna här byn. Min vän, min vän och älskogsblomma! Ack om vi kunde tillsammans komma och jag vore vännen din. och du allra kärestan min! du ädela ros och förgyllande skrin. Och om jag än fore till värdenes ände så ropar mitt hjärta till dig. Och om jag än fore till värdenes ände så ropar mitt hjärta till dig.Till dig, min vän och älskogsblomma! Ack om vi kunde tillsammans komma och jag vore vännen din. och du allra kärestan min! du ädela ros och förgyllande"./från nätet