.

.
Ovan Svartviks sulfitfabrik - nu borta .

9 apr. 2009

Alla fem utom befälhavaren frös ihjäl

Ett av de minsta fartyg som byggdes på Svartvik var skonertskeppet Sofia. Hon byggdes under ledning av skeppsbyggmästaren Sewerin Jensen år 1857 av ek och furu på kravel och var bara på 42 nyläster. Vänern blev hennes farvatten under de första åren.------------------------------ Den 29 oktober kantrade hon och befälhavaren skrev i november samma år följande (ordagrant återgivet) till rederiet, James Dickson & Co: ”Med mitt förande, herrar Dickson & C:o tillhöriga fartyg Sofia, utgick jag från Kanikenäset den 29 okt. 1858 kl. 5 på morgonen, med last av blockar att överföra till Vänersborg. Vinden var NtV och ökade efterhand till ful storm och det mesta av seglen måste bärgas. Sjön spolade över och förfyllde fartyget, som då vi hunnit mitt för Lindränkans hamn kantrade över på styrbords sida. Klockan var vid pass 10 fm. och jag med min fyra man starka besättning sökte vår räddning på fartygets rätt uppåtstående köl. I detta tillstånd drev skonerten 4-5 mil i den svåraste storm och sjögång. Kölden var så stark att alla mina besättningsmän: Lars Johansson, Anders Mårtensson, Johan Rutger Olsson och Olof Aug. Abrahamsson, frös ihjäl och bortsköljdes av vågorna, vilket jag trodde skulle bliva mitt öde då ingen räddning kunde skönjas. I nästan sanslöst tillstånd blev jag till sist räddad av besättningen i ångaren Askersund kl. 11 påföljande dag. Kapten Gustafsson försökte även bogsera den förolyckade skutan till Bromö-sundet, men måste uppge försöket och gick själv in till Bromö-sundet och ankrade för natten. Söndagsmorgon den 31 okt. gick kapten Gustafsson med sitt fartyg, jämte ång. Uddeholm åter ut för att söka bogsera Sofia in till sundet. Försöket misslyckades. De kunde inte bogsera haveristen längre än till vid pass en mil från Bromö-sundet. Under tiden från min räddning till söndagsmorgonen hade jag väl så mycket tillfrisknat att jag återfått min sans och kunde fatta vad som försigick med bogseringsförsöket. Jag kunde dock inte själv företaga några bärgningsförsökmed den kantrade skutan som låg med kölen upp, utan följde Askersund till Vänersborg, dit vi ankom förliden gårdag kl. Ett em. Som varken jag eller min förlorade besättning varit vållande till, ej heller kunnat avvärja den inträffade olyckan, får jag härmed ödmjukeligen reservera mig och mitt rederi fria från ansvar och kostnader för det inträffade haveriet. Vänersborg den 2 november 1858. Em. Abrahamsson hemma i Foggetorp i Torps socken Orust.”.--- År 1870 såldes Sofia på offentlig auktion i Vänersborg till ett partrederi.