.

.
Ovan Svartviks sulfitfabrik - nu borta .

11 dec. 2011

Jag har arbetat på 60-och 70-talet arbetat på fartyg, mest som radiotelegrafist. En intressant erfarenhet har varit att få möjlighet prova på olika fartygstyper. Intressant har t.ex. varit ett tankfartyg, men å andra sidan innebar det den tråkigaste resan.

Fartyget var Broströmrederiets m/t Axel Broström, här på bild:


Tid fanns det gott om, och då särskilt under själva fartygsresan, och allt blev väl dokumenterat.
Den 11 april 1970 reste jag med tåg Sundsvall-Stockholm för vidare flygresa till Portland i USA och påmönstring m/t Axel Broström. Jag flyger SK 505 från Arlanda till London där jag träffar sjökapten Bengt Andersson som också skall påmönstra Axel Broström. Och med PA055 flyger vi från London till Boston i Mass där vi byter till NE992 för vidare färd till Portland. Söndagen den 12 april tar vi in på hotell Sheraton, Eastland Motor Hotel och väntar där på fartyget som kommer dagen efter kl 12.10. Fartyget avgår den 14 april kl 23.06 lokal tid  destinerad en oljeboj på Nigerias redd.
Här fortsättningen; alltså anteckningar jag sparat i en av mina pärmar och vilka nu genomgår rensning:




Hör av Dig om Du var med på resan!

Kharg Island