.

.
Ovan Svartviks sulfitfabrik - nu borta .

31 okt. 2009

Hyvelbynninga

Detta är Svartviks "Hyvelbynninga" på 1930-talet (det andra foto visar mina föräldrar) . Ett foto på en byggnad som väl för de flesta framstår som ful, men för mig är det ett vackert foto då jag "ser" inget annat än medmänsklighet och uppoffrande föräldrar Min vagga stod i denna byggnad och kanske anskrämlig för andra, är det den vackraste byggnaden i hela världen för mig.

Med jämna mellanrum försöker jag utröna vilka som bodde i denna byggnad, och vilka som bodde i granngården "Sågabynninga". Under senare år har jag talat med några äldre (senast i förrgår talade jag f.ö. med Åke L. som bodde i Sågabynninga som pojke), och blivit hjälpt. Men det har också varit några motstridiga uppgifter. Jag lägger ut fotot igen (jag tror att det förekommit tidigare i bloggen) med en förhoppning att någon/några som kan hjälpa mig hör av sig. Kanske det till och med finns detaljerade skriftliga uppgifter om boende i dessa två "klassiska" Svartviksbyggnaderna. Åke berättade förresten att det var väldigt kallt på "vintermorgnarna" då spisen slocknade tidigt varje natt. Vägglöss fanns ("naturligtvis"). Men, säger Åke, hjälpsamheten och sammanhållningen över huvud taget mellan de boende i Hyvelbynninga respektive Sågabynninga var något som man längtar tillbaka till, trots morgonkyla, löss, illaluktande kasa med de stora råttorna (Åkes armar räcker inte till när han beskriver storleken) i närheten och annat elände.

Åke förresten, han tillhörde arrangörerna (storpojkarna) i en fest jag med stort nöje deltog i som liten pojke under kriget (2vk). Den förnäma festlokalen var skyddsrummet, intill platsen där båtar nu säljs (f.d. badhuset) ovanför nuvarande E4-an. En av festens programpunkter var "spökeri". Någon storpojke hade svept in sig med ett lakan, och försökte skrämma oss småpojkar. Det betydde inte att storpojkarna var dumma mot oss småpojkar, tvärtom hände aldrig att någon stor pojke slog, eller betedde sig dumt i övrigt, mot någon mindre pojke. En oskriven lag som man särskilt i dag känner stolthet över. -----------------------------------------------------------------------------------------------------------