Tio år senare sålde James Dickson & Co henne på auktion, och
nu blev hemorten Onsala.
Med
finska ägare beslagstogs hon av tyskarna under första världskriget,
men återlämnades 1918.Barkskeppet Gustaf Adolf blev 58 år gammal.
Beträffande varvsverksamheten i distriktet fortsatte den ytterligare en tid. Men vad det gäller ångfartyg så blev det inte mycket av detta. Någon kallar det ett misslyckande.
Varvens storhetstid i vårt distrikt handlar alltså enbart om segelfartyg.Vad jag förstår så blev ”Lenita” det sist byggda fartyget i distriktet; byggd 1895 på Vindskärsvarv, ett varv känt för bl.a. sina segelmakare av högsta klass.
Nu,
när Gustaf Adolf hade lämnat stapeln skedde en snabb avveckling av
skeppsbyggeriet på Svartvik.
Ångfartygens
epok trängde på, och i den engagerade sig inte James Dickson &
Co.Redan efter en vecka kunde Sundsvalls Posten av den 15 maj 1862 meddela följande:
” Från Svartviks skeppsvaf utgick sistlidne thorsdag, (d.v.s. 8/5) af stapeln ett skepp benämndt Gustaf Adolf. Detta fartyg är det 34 i ordningen som byggts vid Swartviks skeppsvarf och blir det sista, emedan warfwet numera skall nedläggas. Hr skeppsbygmäst. Jensen som innehar ett utmärkt rum bland vårt lands skeppskonstruktörer lemnar härmed tillika sin plats som warfwets styresman för att
öfvertaga ledningen av Djurgårdswarfwet i Stockholm”.
Annons i tidningen ”Helsingen” (4/7 1862) kungör att Handelsbolaget James Dickson & Co genom offentlig auktion som förrättas ”å Swartwiks skeppswarf den 23 juli kl 11 fm försäljer ett uppräknat sortiment av skeppsbyggnadsförnödenheter och materiel.”.
Tio år efter det att Gustaf Adolf lämnat stapeln i Svartvik såldes hon på auktion.
Det svartviksbyggda fartyget kondemnerades 1920, då Ålandsägt.
Detta
varvsnedläggningsår låter f.ö. Oscar Dickson i engelsk renässansstil
uppföra den Dicksonska villan i Göteborg,
idag en av kommunens festlokaler.