.

.
Ovan Svartviks sulfitfabrik - nu borta .

2 mars 2013

Hübinette

Jag fick ett mycket intressant mail från Lars, med det från hela Svartvikshistorien kända efternamnet Hübinette. Då jag inte kunnat hjälpa Lars så mycket med frågan , lägger jag ut mailet med förhoppning om att någon annan kan ställa upp. Dessutom återfinns ju adressen till Lars's otroligt intressanta hemsida i mailet,vilken med varm hand rekommenderas att besöka. Lars kontakt med amerikanska släktingar till svartvikarnas Thunström gör oss så nyfiken som man kan bli. Tack för mailet Lars; det är en högoddsare.


Hej Stig!

Jag heter Lars Hübinette och bor i Umeå. Du kanske kände min far, Folke Hübinette, som byggde modellen av Svartvik, den som står i cafébyggnaden? Han avled den 17 december i fjol. Min farmors familj var svartvikare. Hennes far, Gustav Ulrik Hübinette, var smed på Svartvik och dog där 1921.

Mycket intressant läsning på din hemsida! Du hittar min www.hubinet.com/familyweb. Inte lika snygg som din, men det ligger rätt många års jobb i den.

Jag har kontakt med amerikanska släktingar till Tunströms från Svartvik och fick just ett email från en av dem som jag hjälp tidigare, Jean Johansson. Hon undrar om det möjligen finns foton någonstans på Oskar Justinus Tunström, f. 1890. Han gick tydligen till sjöss. Har hittat honom i mönstringsregister på skonern Urania som han mönstrade på 1908. Han dog tydligen redan 1910 och Jean gissar på TBC. Vet du något om hans frånfälle? Annars kan jag se om jag hittar någon dödsorsak i kyrkböckerna.

Hälsningar
Lars