.

.
Ovan Svartviks sulfitfabrik - nu borta .

13 mars 2013

Svartviks skola 1949-50, klass 6


Det var just år 1950 som ett riksdagsbeslut togs om 9-årig grundskola som på sikt ska ersätta folksskolan, högre folkskolan, fortsättningsskolan, kommunala mellanskolan och realskolan.
 
Min klass inför skolresa med buss till Stockholm.
Längst till vänster busschauffören, till höger om honom Leif H., nummer 3 från vänster Stig E., Pelle i keps (läraren) snett bakom Stig, längst fram till höger om Pelle står en glad Hasse P. och strax till höger om Hasse står jag i ny gabardinkostym, mellan Hasse och mig skymtar Berit E., längst fram till höger om mig står Margareta H. och snett bakom henne skymtar Maj E. till vänster och Astrid O. till höger, längst fram frasmför Astrid står Britt H. tjejen till höger om Britt kan vara Majbritt N. Den äldre gentlemannen till höger bakom Astrid vet jag nu inte alls vem det är.