.

.
Ovan Svartviks sulfitfabrik - nu borta .

26 mars 2013

Att detta urklipp inte kommit med tidigare i denna blogg
skulle förvåna. Jag brukar nämligen ta alla möjliga och omöjligachanser som finns
för att skryta att jag har varit ishockeymålvakt ("ishockeymålvakt")  en gång i tiden
(som 15-åring). Av denna match minns jag f.ö. särskilt att Kurt Backus slagskott
behövde jag inte frukta, däremot att han skulle kunna köra på mig.

Historien hur ishockeyplanen kom till kanske inte är så känd och bör berättas. Det började så smått med att några intresserade med Magnus Eidem i spetsen lät bygga en sarg runt herrgårdens tennisbana. Intresset för sporten växte och slutade med att med god hjälp från "bolage" kunde en  plan med riktig sarg upprättas i närheten. Magnus var f.ö. en av spelarna i Svartvik, även om han tydligen inte deltog i matchen enligt ovan.