.

.
Ovan Svartviks sulfitfabrik - nu borta .

13 okt. 2011

Ronny om Per Knapp

Jag har tidigare skrivit om Per Knapp i denna blogg vilket bl.a. Ronny i Gävle har uppmärksammat och sedan sänt mig ett par brev som jag här, med hans tillåtelse, härmed återger: 1) Får börja med att tacka dig för allt de du skriver om Svartvik ! I Juni 1951 så flyttade jag med mina föräldrar Henry och Eivor Wester till Svartvik från Stockvik. Vi kom att bo 10 mån. i den s.k. södra Matforsbyggningen , den norra var riven redan. Jag var fem och ett halvt år gammal, i dag 66 år i de närmaste. I detta hus på nedre botten bodde en gammal man som var mycket snäll , brukade plocka blommor åt honom , de enda jag hittade på gården (längre fick jag inte gå) var maskrosor ! Han blev så glad och tacksam - och satte dom i en glasburk med vatten. Han fick nya eftersom. Var samtidigt lite rädd för honom, hade aldrig sett en så gammal människa tidigare. Han hette Per Knapp........ Många hälsningar från Ronny i Gävle.
2) Hej Stig ! Visst får du lägga ut detta på din blogg ! Kom på en sak till om P. Knapp där i Matforsbyggningen , jag vill minnas att han spelade mandolin också, vi kunde stå utanför dörren och lyssna. Kommer säkert på något mer från Svartvikstiden vad det lider , fabriken var ju min första arbetsplats också , började på mek.verkst. i Juni-61, två dagar efter skolavslutningen - Boholm från Hemmanet var min första närmaste chef , sedan rullade det på i 48 år , varav 38 år på Sunds AB (SundsDefibrator, Valmet, MetsoPaper). Dom han byta namn tre ggr. under min tid där ! Jobbade som besiktningsman på service. Vi rep. maskiner och maskindelar som kom till Sundsbruk från våra kunder runt om i världen. Hej från mig - och många hälsningar ! Ronny .
Vi tackar Ronny så mycket för de  två intressanta breven!
Sådant här är guld värt för oss Svartvikare.