.

.
Ovan Svartviks sulfitfabrik - nu borta .

20 okt. 2011

Leo Jensen

En person som uträttade mycket inom fackföreningarna vid sågen och senare fabriken på Svartvik var Johan Leo Jensen. Efter att ha läst protokoll och hört personer berätta skulle jag,  vilja utnämna honom till Savrtviks genom åren viktigaste fackföreningsperson.
Leo Jensen föddes i Grundsunda  (Örnsköldsviks kommun) år 1877 och föräldrarna var Lars J. född 1841 i Norge och Anna Maria J född Hägglund i Grundsunda år 1838. Leos syskon, samtliga födda i Grundsunda  var Kristian Julius född 1870, lars Emil född 1872, Amanda Carina född 1874 och Oscar född 1881.
Hans dotter har berättat för mig att han under sina sista år var mycket bitter.
Vad detta berodde på vet jag inte.

I januari (närmare bestämt den 7:e) 2004 pratade jag med Leos dotter Fanny Hon berättade att hennes farfar kom från Norge. Hon fick aldrig fick tillfälle att träffa honom. Fannys mamma, Hulda Maria Österholm var född på Svartvik. Leo köpte hus på hemmanet 1909. Leos bror Emil fick ingte jobb på ett halvår på grund av sin trilskhet mot arbetsgivarna berättade Fanny vidare, Hennes pappa Leo straffades med arbestlöshet i ett år sade hon vidare.
Fanny var gift med Willy Berglöf och de fick en dotter som fortfarande bor i Sundsvallstrakten. Willys arbetskamrat var Nils Pihlblad vilken köpte Hessels gård på Hemmanet. Gamla Svartvikare känner till huset som ligger ganska långt upp på Kyrkvägen - Till Hessels tomtgräns (senare ägare Johan Larsson)sträckte sig vår tomts nordliga gräns.
Fanny lovade mig  fotografier men vi har "tappade" bort varandra.
Fanny var som stockholmarna säger, "otroligt" snäll mot mig när jag var barn.
Sådant glömmer man ju aldrig. Fanny och hennes man Willy hade kor och vi köpte mjölk av dem. Ibland fick jag som litet barn  hedersuppdraget (det kändes så) att ta mjölkkrukan och gå till Fanny för att köpa mjölk.