.

.
Ovan Svartviks sulfitfabrik - nu borta .

19 sep. 2011

Barkskeppet Elisabeth

------------------------------------------------
Barkskeppet Elisabeth

Barksskeppet Elisabeth byggdes av ek och furu år 1852 på varvet i Svartvik. Skeppsbyggmästare var Sewerin Jensen. Elisabeth var på 227,18 svåra läster, men ommättes senare på året till 234,75 sv. läster. Hon kom f.ö. att ommätas ytterligare ett par gånger. Hennes förste befälhavare var J.W. Wennerholm som tidigare hade varit på Svartviksfartyget ”Svartvik”.

Första resan
Första resan gick hon från Svartvik den 19 juli 1852 med trä till Bristol. Ankomst Bristol den 23 augusti och avgång den 20 september. Hemma i Göteborg var man den 4 oktober, då lastad med salt.

Andra resan
Den 12 november var det dags för den andra resan, nu till Australien och lastad med 285 skeppund stångjärn, 15 skepp. Knipjärn, 477 st bjälkar och sparrar, 1096 tolft. Plankor och bräder, 120 st trädgårdsstolar. Ankomst
Adelaide den 7 mars 1853, och till Melbourne kom man den 13 mars. Avgång Melbourne den 6 april till Strat. Sunda, sedan Batavia (30 maj), Soerabaya (13 juni) och så hemmåt igen. Bunkring på S:t Helena den 25 augusti,
ankomst Bremen den 4 oktober och barlastad Göteborg den 9 november.

Tredje resan
Den tredje resan startade den 9 december och lasten var trä. Table Bay (1 februari 1854-23 mars), barlastad till Batavia, Singapore (20 aj-16 juni) och så till Amerika: S:t Helena (19-23 augusti), Boston ankomst 3 oktober, därefter barlastad till S:t John och därifrån faktiskt med bräder till Hull /11 december
1855-9 januari). Från Hull till Newcastle för lastning av stenkol som skulle till Alicante (30 mars-4 april). Alicante-Cadiz i barlast (17- 18 april). Ankomst S:t Ubes för lastning av salt som skulle till Göteborg som man anlände den 26 maj.
Inför den fjärde resan avmönstrar Wennerholm, nu tar befälhavaren Alexander Georg Mellander vid och hans första resa med Elisabeth går till Australien. J
Under den här tiden var det ju en väldig fart på utvandringen till Australien, och inte minst i Adelaide (Port
Adelaide) torde besättningen på Elisabeth ha träffat på många nyanlända fångar.

Fjärde resan
Alexander Georg Mellander som efterträdde Welander på briggskeppet Elisabeth var född i Bro den 23 juli 1822. Han var gift med Henrietta Christina Evelina född Derle den 25 oktober 1832 även hon i Bro. Elisabeths fjärde resa börjar den 19 juli 1855 i Göteborg, destinerad Adelaide. På hemresan efter att ha anlöpt Madras bunkrar man i S:t Helena den 26-27 juni 1856 och fortsätter till
Liverpool där man blir liggandes under tiden 15 augusti-3 september. Därefter ankomst Göteborg med salt som last, den 15 september.

Femte resan
Den 2 december 1856 påmönstrar Mellander igen och Elisabeth ger sig av med trä som last till Mauritius där man blir 30 april 1857-7 maj. Efter Madras (27 maj-7 juni) anländer man London via Moulmein där man blir liggandes under tiden 25 november-3 december. Ankomst Göteborg och avmönstring den 8 december.

Sjätte resan
Nyårsafton 1857 påmönstrar en ny befälhavare för Elisabeths sjätte resa: F.W. Larsson. Född den 25 november 1831 i Göteborg. Gift med Catherine född Danngren den 7/11 1829. Larsson hade tidigare bl.a. varit andre styrman på ”Svartvik”. Elisabeth avgår påmönstringsdagen destinerad Mauritius (17 maj 1858-19 juni). Akyab (17-20 juli) -Penang (12-28 augusti) - Singapore (8 mars-13 april)-Manila (28 september - 1 oktober) - Batavia (27 november) – Amsterdam (18 mars-13 april 1859) och ankomst Götebor barlastad den 3 maj. Den 16 man starka besättningen avmönstrar.

Sjunde resan
Elisabeth resa nummer sju: avgår Göteborg med 2212 centner stångjärn och 856 tolft plankor till London (19 juli-9 augusti). I barlast till Holmsund (26 augusti-24 september). Utklarerad till Australien med trävaror men ankrade upp på Hakefjorden ”för order” och avmönstring där.

Åttonde resan
Resa nummer åtta: Efter påmönstring den 11 oktober avgick Elisabeth femton dagar senare, destinerad Adelaide (29 februari 1860-9 april). Batavia (2 maj) i barlast. London med ris(16-25 oktober) och Göteborg i barlast ankomst den 17 november. Inför Elisabeth nionde resa avlöses Larsson av befälhavaren C. F. Tryselius.

Nionde resan
Den 7 februari 1861 påmönstrar befälhavaren Carl Fredric Tryselius barkskeppet Elisabeth och nio dagar senare bär det av till Australien. Fartygets nionde resa har börjat. Ankomst Adelaide den 13 juli och där blir man liggandes till den 1 september då man barlastad går till Batavia (15 oktober-16 november) via (24 oktober) Indramayoe. Sedan hem till Europa igen och Hamburg anländes den 25 mars med styckegods som last. Avgång Hamburg den 10 april, barlastad till Göteborg med ankomst den 22 april (1862).

Tionde resan
Den 11 juni lotsas hon Göteborg-Vinga och två dagar senare är hon befriad till sjöss. Ombord har hon trälast, och destinationen är ”hemmahamnen” Adelaide. Ankomst den 17 oktober och avgång, nu med vete ombord, den 12 november till åtminstone på min tid trevliga Auckland. I Auckland blir man i början av december (datum okänt) och sedan bär det av till Newcastle (NSW) som man
anländer den 3 januari. Därefter Svatov (10 juli-5 augusti) – Woosung (29 oktober-17 december). Sedan, via Goda Hoppsudden (inte Kap Horn alltså) till New York med ankomst den 25 april (1864). Avgång den 29 juni destinerad London med bl.a. mjöl och tobak i lasten. London 26 juli-11 augusti och sedan hem till Göteborg och avmönstring den 31 augusti, vilket torde vara ankomstdagen.

Elfte resan
Den 20 oktober påmönstrar Tryselius på nytt men sedan fartyget blivit ”skadat genom eld” avmönstrade han igen nio dagar senare och Elisabeth blev liggandes ”på revieret” över årsskiftet. Efter påmönstring den 10 januari avgår det Svartviksbyggda fartyget med trä ombord till Adelaide (23 april-25maj). Melbourne 7-30 juni). Hämtade stenkol i Newcastle (NSW). Melbourne (5-19 augusti). Därefter kol igen, nu från Newcastle till Adelaide.
Åter till Newcastle för att hämta kol (värde £963) som skulle till Wallaroo (10 december). Och så Newcastle igen (23 december). Batavia (26 februari 1866). Soerbaya (26 mars-21 april). Därifrån hem till Europa igen med ankomst Rotterdam den 31 augusti och avgång den 25 september destinerad Göteborg med ankomst den 8 oktober; avmönstring dagen därpå.

Såld
I oktober, 1866 sålde James Dickson & Co Svartviksbyggda Elisabeth på offentlig auktion i Majviken till ett partrederi. Befälhavaren Tryselius följde med i köpet. Av ett protokoll från 1894 framgår att Elisabeth, nu ägt av ett partrederi i Malmö, den 3 november 1894 blivit ”överseglat” i Nordsjön av Göteborgsångaren Vanadis varvid fartyget måste övergivas av hela besättningen. Vid prövning i rätten fann man att en reparation av fartyget som inbogserats till Flekkefjord kunde beräknas till 20.570:50, och att då fartygets värde ej kunde sättas högre än Kr 4.000, detsamma ansågs kondemnabelt. Den 19 december kondemnerades det Svartviksbyggda fartyget som visste så mycket om bl.a. Adelaide.