.

.
Ovan Svartviks sulfitfabrik - nu borta .

13 sep. 2011

Eleonore

---------------------------------------------------------------------------
1850 Briggen Prinsessan Louise och skonerten Eleonore lämnar Svartviksvarvet som nybyggda fartyg. Prinsessan Louise blev till vrak 21 år senare och Eleonore, som efter 18 år såldes till Norge, blev 33 år gammal.

Eleonore.
Först lite om namnet "Eleonore". Jag gissar att det är fru Eleonore Dickson, född Willerding år 1821 som inspirerat till fartygsnamnet. Eleonore var gift med James Jameson Dickson född år 1815; avliden 1885. Hustrun Eleonore avled 1900.

Skonerten Eleonore som alltså detta år 1850 lämnade stapelbädden på vårt Svartvik, tillhörde inte de större av de på varvet byggda fartygen. Hon var på ungefär 90,90 svåra läster; byggd av ek och furu på kravel under ledning av skeppsbyggmästaren Sewerin Jensen.

Tre år efter det att hon hade lämnat stapelbädden omtacklades hon till brigg. Och 1865 sålde James Dickson & Co henne till ett partrederi i Göteborg; efter tre år blev hon norska. 33 år gammal förliste hon.

Eleonores första resa.
Eleonores förste befälhavare var C. J. Wahlström och den 18 september avseglade hon, utklarerad till
Sunderland med 290 4/12 tolft. bräder och 26 loads bjälkar till ett värde av £ 550,-.
Hon ser ut att ha anlänt Sunderland den 28 oktober även om min källa, kammarherre James Dickson inte är tydlig på den punkten. Från Sunderland ser Eleonore ut att ha gått till Newcastle och därifrån avseglat med
stenkol i lasten till Alicante.
Den 24 februari 1851 anlöptes Alicante, och avgick därifrån med vassrör till Torrevieja med ankomst samma dag.
Sedan bar det iväg hem igen och den 23 (osäker om dagen är rätt) mars lastad med 1.480 tunnor med det viktiga saltet och 25.000 ”wassrör” till ett sammanlagt värde ”i spanskt mynt av 730”.
Ankomst Göteborg den 4 maj, med last av salt och 1000 buntar vassrör.
Dagen efter avmönstring, och befälhavaren Wahlström lämnar därmed Eleonore för gott.

Andra resan.
Ny befälhavare kom att bli Pontus Fredrik Andersson som med Eleonore lämnar Göteborg den 5 juni, destinerad Cadiz och med trä i lasten. Ankomst den urgamla staden den 7 juli. I Cadizvärmen blir man intill den 23 juli, då man med last av salt styrde mot Rio Grande (Brasilien - syd). Ankomstdatum Rio Grande är
okänt (hittills), men däremot vet kammarherre James Dickson berätta att Eleonore blev ”prejad i sjön den 19 september på 1 grad nord och 20 grader väst".
Den 13 januari ankommer Eleonore Liverpool lastad med benaska, och verkar sedan ha återvänt till Rio Grande med stenkol.
Ankomst London den 8 oktober lastad med hudar och horn. Avgång den 14 samma månad. Sedan är uppgifterna mycket osäkra. Men Wahlström ser ut att ha lämnar Eleonore på julafton.

Tredje resan.
Eleonores tredje befälhavare kom att bli borgaren i Kungälv, Carl Johan Blomquist som påmönstrar den 12 maj (men ser ut att tidigare ha hämtat fartyget i Norge) på det då till brigg omtacklade fartyget.
Den 20 maj avgång Göteborg med 718 tolft. Plankor och bräder, 22 st rundholt och 8 st spiror.
Ankomst Mauritius den 3 september där sockerlast intogs för Bristol.
Ankomst Bristol den 13 januari och därefter till Newport i barlast med ankomst den 27 januari. Avgång Newport den 24 februari med stenkol till Havanna. I Havanna låg Eleonore mellan den 12/5 och 16/5. Efter Havanna och Matanzas (relativt nära Havanna; österut) är man tillbaka i Göteborg den 15 juli. Och
besättningen avmönstrar.

Fjärde resan.
Den 11 augusti påmönstrar Blomqvist och med god hjälp av Eleonore tar han med sig trä till Buenos Aires.
Efter en seglats på ungefär 3,5 månad anländer man ett vårligt Buenos Aires den 24 november. Efter Rio Grande och Hull är man tillbaka i Göteborg den 13 juni, och det blir avmönstring.

Femte resan.
Efter ett par veckor senare mönstrar Blomqvist på igen och den 4 juli bär det av till Mauritius med trä.
Ankomst den 3 november och avgång den 22 november, nu lastad med socker. London den 25/2-15/3 och tillbaka i Göteborg den 22 mars, alltså när våren, Göteborgs skönaste tid , är i annalkande, om den inte redan hade kommit.
Nu lämnar Blomqvist fartyget för gott.

Sjätte resan.
Den 13 maj tvingas Eleonore att lämna den göteborgska våren, nu med C.F. Tryselius som ny befälhavare.
Och som börjar bli en vana, med trä lastad på Majnabbe dit den kan ha förts från Svartvik, och destinerad Mauritius. Denna resa tar också ungefär 3,5 månad då det svartviksbyggda fartyget ankommer Mauritius
den 30 augusti.
Den 9 oktober avgång Mauritius med socker till Melbourne. Ankomst den 22/11 och avgång den 20/12, destinerad Batavia (nu Jakarta).
Den 7 februari avgång Batavia och via S:t Helena ankomst London den 29 juni, och Göteborg den 18 juli.

Sjunde resan.
Den 24 augusti avgång Göteborg, destinerad Mauritius via Cape - ankomst 21/11. Ankomst Mauritius den 22/12 och avgång osäkert datum, men lastad med 137 säckar socker. Ankomst Adelaide den 17/3. Avgång den 9/4, barlastad. Batavia 8/5-7/6. Altona 3/12-18/12. Ankomst Göteborg den 28 december.

Åttonde resan.
Avgång Göteborg den 3 januari destinerad...just det Mauritius. Den resan blev lång, ankomst den 22 juli.
Avgång den 11/9. Adelaide 16/19-9/11. Akyab (Burma) 11/2-27/2. Ankomst Antwerpen via S:t Helena (21/6) den 25 augusti. Avgång den 10/9 och avmönstring i Göteborg den 18/9.

Nionde resan.
Avgång trälastad Göteborg den 29/9 destinerad Ipswich. Ipswich 2/11-13/11. Avmönstring Göteborg i januari (troligen den 22).

Tionde resan.
Eleonore får en ny befälhavare igen, J A Brockman som med Eleonore ”gör” Ipswich fram och åter igen.

Elfte resan.
Under den elfte resan behagade Eleonore besöka Svartvik (ankomst den 3/6) och där hämta trä för S:t Malo (n.v. Frankrike). Ankomst S:t Malo den 8/8 och avgång den 22/8. Avmönstring i Göteborg den 5 september.

Tolfte resan.
Avgång Göteborg den 6 september med trä till Poole (England -syd). Poole 29/10-7/11. Ankomst Göteborg dern 21/11. Avmönstring.

Trettonde resan.
Ipswich med trä och hem till Göteborg igen.

Fjortonde resan.
Fjortonde resan startar i Göteborg den 15 mars. Mauritius den 31/8. Avgång den 18/9 troligen destinerad Portland Bay (Australien). Batavia 22/12-29/1. Därefter Banjoewangie (Java). Melbourne 7/4-2/5. Därefter tydligen en tur till Invercargill (Nya Zeeland) och sedan Newcastle (NSW, Au.). Ankomst Melbourne den
21/7 med last av kol. Avgång Melbourne den 15/8.
Därefter Circular Heed (på Tasmanien, och som då kallades Diemens land) med timmer som last. Åter Melbourne den 2/12 och avgång den 11/1 till Invercargill och vidare till Newcastle (NSW) för lastning av kol.
Åter Melbourne, för fjärde gången minst, den 2/5. Avgång den 20/5. Batavia 29/6-16/7.
Padang (Sumatra) 30/7-20/8. S:t Helena 14/10-16/10. Ankomst New York med ”chinesiska varor”. Avgång den 23/1. Ankomst Göteborg den 10/4 efter ovanligt besvärlig resa. Lasten bestod av styckegods från New York. Avmönstring i Göteborg för Brockman efter ett över tre års tjänstgöringspass och förtjänt av vila.

Såld.
Tidningen i Göteborg ”Förposten” meddelar den 22/4 1865 att ”Eleonore försålts till Kapt J. Sundberg, till obekant pris.". Hon såldes vidare 1867 eller 1868 till Norge.