.

.
Ovan Svartviks sulfitfabrik - nu borta .

9 juli 2009

Skonerten Alexandra

Copyright S Östlund Tillägg och ev. rättelser välkomnas; adress i kolumnen till vänster. Skonerten Alexandra byggdes på varvet i Svartvik under ledning av skeppsbyggmästaren N C Kierkegaard år 1845 för räkning James Dickson & Co. Det var inte en av varvets större fartyg, med sina 71,20 svåra läser och en längd på 25,78 m.
Det blev inga riktigt spännande utomeuroparesor, utan ”spårvagnsresor” inom Europa., och då mest Storbritannien. Alexandra sjösattes den 26 juni.
År 1855 sålde James Dickson & Co henne till ett partrederi i Göteborg.
Hennes förste befälhavare var Samuel Larsson som den 9 maj påmönstrade ," destineradt Träda uti tienst på Där på Stapelen stående Nybygge”. Med en last av 593 stänger järn och 281 tolft. plankor ankom Alexandra Göteborg den 4 augusti. Den 23 mars 1846 påmönstrade, som Alexandras förste fartygschef i utrikes sjöfart, Carl Magnus Jonsson, borgare i Marstrand.---
Carl Magnus Jonsson föddes den 10 februari 1817 i Marstrand och avled den 25 februari 1869 i Carl Johans fs, Göteborg. Förutom Alexandra gjorde han en resa som befälhavare med James Dickson & Co:s fartyg skonerten Josephine. Han gifte sig den 15 januari 1846 med Margaretha Busch, född den 9 februari 1815 i Uddevalla.
Samuel Larsson var född den 28 oktober 1807 i Resteröd (Bohuslän) och avled den 26 april 1890 i Oscars Fred. fs i Göteborg. Han var gifte sig den 6 mars 1836 med Catharina Maria Almgren född den 16 april 1810 och död den 10 apri 1887. Samuel L. var även befälhavare på James Dickson & Co:s skonertskepp Juliana och Hilda.------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Den 23 mars 1846 avgår Alexandra Göteborg, lastad med trä och destinerad Hull. Förutom befälhavaren Jonsson består besättningen av styrman Sven Svensson från Göteborg, en matros Hans Eriksson från Göteborg, lättmatros Håkan Pettersson som tydligen bodde i Konstantinopel och kocken C.M. Christensson från Göteborg.
Till Hull kommer man den 13 april. Avgång Hull okänt datum, men ankomst Göteborg den 9 maj. Avmönstring.
Samma dag, den 9 maj påmönstrar Jonsson med besättning (ytterligare en matros har tillkommit liksom en ny kock - vid resor längre fram kommer besättningen f.ö. att utökas med ett par-tre man) Alexandra för en ungefär liknande resa som föregående. Alexandra avgår Göteborg den 14 maj destinerad Yarmouth (Norfolk, England) som man anländer den 22 maj. Vilket datum man avgår Yarmouth för Göteborg är okänt, men den 13 juni är det dags för avmönstring i Göteborg.
Alexandras fjärde resa
går efter påmönstring till Sohlstaström mellan Västervik och Oskarshamn, med avgång Göteborg den 7 augusti. Alexandra är barlastad. Tillbaka till Göteborg med 808 sparrar, 18 tolft. plankor och ett parti ekstäver. Avmönstring den 29 september.
Den 8 oktober är det dags för påmönstring inför resa # 5
som går från Göteborg, med avgång sex dagar senare, till Tréport (norra Frankrike) med en last av 238 tolft. plankor. Åter till Göteborg barlastad med ankomst nyårsafton, samma dag som de första gaslyktorna tänds i stan (ett gasverk hade anlagts). Avmönstring den 2 januari, 1847.
Inför resa # sex
är det påmönstring den 20 mars, och några dagar senare avgår man Göteborg med trä och järn som last till ett värde av£ 900. Ankomst Leith den 29 mars. Avgång den 16 april destinerad Göteborg och med tio kor ombord. Den 27 april har man lastat av korna, eller att de själva gått i land (perfekt last), och det avmönstras.
Resa # sju.
Påmönstring den 1 maj och avgång Göteborg den 8 maj destinerad Leith. Ankomst Leith den 19 maj med trä och järn till ett värde av £620. avlastning. Från Leith går man tydligen till Riga i barlast, och man ankommer den 14 juni, och lastar där plankor. Ankomst Honfleur (nordvästra Frankrike) den 28 juli och plankorna lastas av. Avgång Honfleur den 10 augusti, barlastad och destinerad Svartvik. Den 1 september kan Alexandra ses komma i Svartviksbukten. Lastning av bräder som skall till Jersey som man ankommer den 16 oktober. Den 8 november är alexandra barlastad man tillbaka i Göteborg igen, och det avmönstras.
Resa # åtta.
Påmönstring den 22 november 1848 och avgång Göteborg med 271 tolft. plankor ombord. Ankomst den gamla staden, och idag med många svenskar Alicante den 25 janauri och Palma den 28 januari. Avgång Palma den 17 februari, och barlastad åter till Alicante som man ankommer den 21 februari. Den 3 mars avgår man, och kommer till Göteborg den 1 maj med 125 modin salt efter att ha anlöpt Gibraltar. Den 6 maj avmönstring.
Alexandras resa # nio.
Påmönstring i Göteborg samma dag som avmönstring för resa # åtta. På väg genom Öresund med saltlasten ännu ombord - se #resa åtta. Saltlasten fördelades efter hand på Sundsvall (2-5 juni) och Umeå (14 juni-5 juli). Från Umeå gick Alexandra med trä till Genua (28 september-26 oktober), och därifrån den 7 november i barlast till Alicante. Den 13 november (?) avgång Alicante med 120 ”moy” salt för Göteborg. Den 18 december ankomst Göteborg. Avmönstring dagen efter.
Den 23 februari påmönstring för resa # tio.
Utklarering i Göteborg med trä till Frankrike, men hon låg ännu den 14 mars på Rivöfjärden. Den 3 april ankomst Bordeaux. Avgång den 28 april med vin mm i lasten destinerad S:t Petersburg Ankomst S:t Petersburg den 25 maj, och därifrån den 23 juli barlastad till Härnösand. Avgång Härnösand den 4 augusti med trä via Gibraltar 823 september) till Malaga som anlöptes den 30 september. Avgång Malaga den 29 oktober. Ankomst Alicante i barlast den 3 november och avgång den 8 november. Nu saltlastad och destinerad Stavanger som man ankom den 5 mars. Avgång Stavanger den 27 mars och ankomst Göteborg den 29 april med bl.a. sill i lasten. Avmönstring den 7 maj.
Den 25 maj påmönstring, nu inför Alexandras elfte ”spårvagnsresa”.
Den 1 juni har man trälast ombord och avseglar till den skotska fiskestaden Eyemouth (se bild som visar Eyemouth omkring år 1848). Ankomst den 20 juni, och därefter vidare till kolstaden Newcastle. Avgång Newcastle den 29 juni med stenkol ombord. Via Gibraltar (26 juli) till Constantinopel (Istanbul) ,och vidare till Galatz där kolet tydligen har lossats. Därifrån medförde man majlast och via Contantinopel (11 november), till Cork för order. Var majslasten lossades är okänt. Avmönstring i Göteborg den 5 april.
Resa # tolv.
Påmönstring i Göteborg den 10 april. Avgång den 11 maj ”efter beök i Whistable”. Ankomst Göteborg den 21 maj i barlast; och dags för avmönstring. Resa # tretton.
Avgång den 29 juni destinerad Alloa (Skottland) med trä som last. Ankomst Alloa den 19 juli. Avgångsdatum okänt. Ankomstsdatum Newcastle okänt, men avgång Newcastle den 30 juli efter lastning av stenkol. Ankomst Constantinopel den 13 oktober, vidare till Galatz och återigen ankomst Constatinopel den 13 december, nu på väg hemåt. Gibralatar besöks den 25 januari och ankomst Weser (Bremen) den 10 mars. Avgång Weser den 23 mars, barlastad. Ankomst Göteborg den 8 april och avmönstring.
Resa # fjorton.
Den 26 april 1852 påmönstring. Den 1 maj avsegling med trä till Newcastle, som man anlände till den 10 maj. Lastning av kol i Newcastle och avgång, destinerad Norrköping. Ankomstdatum okänt liksom avgångsdatum, men ankomst Umeå den 4 juli. Avgång Umeå med trä till Port de la Nouvelle. Avmönstring synes ha skett den 31 juli, förmodligen i Göteborg eftersom man passerat Sundet. Resa # femton.
Påmönstring, troligen i Göteborgs skärgård den 29 juli. Avgångsdatum okänt. Ankomst La Nouvelle den 1 september och avgång den 2 oktober. Ankomst Cette i barlast den 3 oktober och avgång den 29 oktober med vin till Hamburg. Hemkomst Göteborg den 18 december och avmönstring.
Resa # sexton.
Påmönstring den 22 januari den 1853. Avgång samma dag med trä till Hull. Ankomst Hull den 10 februari. Och avgång den den 4 mars med stenkol som last till Gibraltar. Ankomst den 5 april och avgång den 12 april destinerad Constantinopel. Ankomst Constantinopel den 20 maj där 60 ton kol lossas. Därpå via Gibraltar (möjligen efter att ha angjort Alexandria) till Newry med spannmål (majs). Den 27 september avgång Newry. Ankomst Göteborg den 24 oktober och avmönstring
Resa # sjutton.
Påmönstring den 9 november. Avgång Göteborg den 17 november med trä till Alger. Ankomst Alger den 25 december. Avgång Alger den 24 januari 1854 till Cette (södra Frankrike) i barlast. Ankomst Cette den 5 februari. Avgång Cette destinerad Norrköping. Ankomst Norrköping och avmönstring i Norrköping den 3 juni. Ankrade man upp på Rivöfjorden för av- och påmönstring.
Den 3 juni påmönstring i Norrköping inför den artonde resan som inleds med att gå till Umeå i barlast. Ankomst Umeå den 17 juni. Avgång den 1 juli med trä som last, destinerad S:t Brieuc, men på vägen.
Resa # nitton.
Påmönstring den 24 juli och ankomst S:t Brieuc (Bretagne) den 22 augusti. Avgång S.t Brieuc destinerad Göteborg där avmönstring skedde den 19 september.
Resa # tjugo.
Påmönstring den 7 oktober och avfärd den 14 oktober med trä som last och med Whitby som destination. Ankomst den 31 oktober. Avgångsdatum okänt, men ankomst Newcastle den 13 november för lastning av stenkol till Constantinopel. Avgång Newcastle den 21 november. Ankomst Constantinopel den 7 februari 1855 för lossning av stenkolen och därefter lastning av majs. Avgång den 7 maj. Ankomst Cork den 17 juli och avgång Cork den 28 juli, varpå befälhavaren Jonsson styrde mot Göteborg i barlast. Ankomst Götborg den 7 augusti och avmönstring.----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Den 17 augusti 1855 Sålde James Dickson & Co Alexandra till ett konsortium vars huvudredare var segelsömmarmätaren M.F. Leffner, och vari ingick Alexandras hittillsvarande befälhavare C M Jonsson, som ännu en tid kvarstod i sin befattning.
Lastad med plank strandade och "högg på stora stenar" det Svartviksbyggda fartyget Alexandra den 4 mars 1872 utanför Hirtshals, hon sönderslogs och övergavs av besättningen och blev till vrak.
Brev av den 20 april 1872: "Fartyget är ved offentlig auktion såldt som vrak".
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Som synes är jag ganska bra informerad om Alexandra, men tyvärr har jag inte lyckats få tag på någon bild på Svartviksfartyget. Kanske jag lyckas vid kommande Göteborgsbesök; försök kommer iaf att göras.