.

.
Ovan Svartviks sulfitfabrik - nu borta .

5 okt. 2020

Sten

Visst minns vi Sten (Åke) Granlund från lekarna på Hemmanet. Snäll och påhittig. Sten var som barn mycket duktig tecknare.

Tillsammans med honom gjorde jag f.ö. en cowboy-serie. Sten ritade och jag skrev texten.

Sten (som då kallades Åke) lärde mig f.ö. då  att rita en cowboy hatt (rita en liggande åtta;) 







(Apropå Goethes färglära)
Här syns pensionären Sten i min sons hem (oktober 2020) tillsammans med en av sina många eftertraktade tavlor som min son köpte med "Svartviksrabatt". Sten tillhör de svartvikare som i unga år styrde kosan söderut och som genom flit och förstånd fick det bra. 
Bra jobbat Sten (Åke) !

PS Inom kort skall Sten ställa ut ett par av sina alster  i Japan (utanför Tokyo) . En svartvikare att vara stolt över. 

Sten far Gösta Adolf född 1910


  Stens mor Gunda Maria född 1923





Familjen bodde på Hemmanet ovanför "Selins" (långt upp på nuvarande Kyrkvägen)