.

.
Ovan Svartviks sulfitfabrik - nu borta .

16 apr. 2010

Svartviks fotbollsdomare av rang

---------------------------------------------------------------------------------------------------------- I går stötte jag på en äldre dam som jag tyckte mig känna igen. Och varför inte fråga henne: "Ursäkta, men inte heter väl Ni Nyhlén?". - Jo, vem är du då? Det visade sig vara en gammal Svartvikstant, 96 år gammal som var ute och handlade. Hustru till Lennart Nyhlén, förman på fabriken och fotbollsdomare på fritiden. "Jag bor nu i Kvissleby sedan Lennart dog 1976. Vi hade ju två barn som du vet, pojken bor i Nolby (Sundsvall) och flickan i Stöde.". Visst var Lennart domare i Brasilien? "Ja, under en kortare tid, men även i Ryssland (Sovjet). Egentligen skulle jag ha frågat om jag kunde få låna några fotografier, men jag ville inte besvära. Kanske jag får en ytterligare chans, och det då kanske det känns lättare att fråga efter fotografier. Troligtvis har hon t.ex. foton från Lennarts tid i Brasilien, det skulle vara intressant att se några i så fall. Som liten fotbollstokig grabb minns jag så väl vilken respekt jag hade för Lennart Nyhlén, han hade ju varit domare i Brasilien, drömlandet för en fotbollstokig liten grabb.