.

.
Ovan Svartviks sulfitfabrik - nu borta .

7 okt. 2009

Omsberget

Fotograferat idag vid 09:30-tiden från Mjösund. Vattnet är en bit av Ljungan. I fonden till höger skymtar Nolbykullen, i fonden till vänster Omsberget som jag kallar "Moder av sten". Ett berg som jag såg dagligen under hela min barndom, och som innebar trygghet. För länge sedan skrev jag starkt känslopåverkad en dikt om Omsberget, och i dikten förekom namnet "Moder av sten". I ett svagt ögonblick skickade jag dikten till Sundsvalls Tidnings kulturredaktör Curt Bladh, och bad honom ge ett betyg. Bladh ställde välvilligt upp och gav mig ett betyg.Sedan dess har det blivit sparsamt med diktskrivandet om det inte endast varit avsett för byrålådan - inget ont om Bladh, han är en mycket bildad journalist vars skriverier jag genom åren alltid har beundrat, det har också hänt att jag frågat efter Sundsvalls Tidning just bara för Curth Bladhs skull. Han är f.ö. en av de få, kanske den ende, Sundsvallsbor som fått artikel publicerad på Dagens Nyheters kultursida åtminstone udner senare år.