.

.
Ovan Svartviks sulfitfabrik - nu borta .

4 nov. 2011

Läsarbrev

Att få brev/telefon från gamla, nästan bortglömda svartvikare är det roligaste med denna min blogg. Idag kom ett e-mail från Ronny i Gävle:

Kände  inte Bosse Sylvén personligen , utan har fått höra i efterhand vem han var - och vad han gjorde. Roligt för mig att genom Dig Stig se att han också spelade ishockey (!) , det visste jag inte ! Lustigt de här med skridskobanan / hockeyplan på Bredsand - mina föräldrar och jag (5år) 1950 , stod vid busshållplatsen där en vinterkväll , då spelades där hockey ! Första gången i mitt liv jag såg folk åka skridskor - och spela ishockey ! Vi var på väg hem till Svartvik efter att ha besökt min Faster Anna-Lisa (Lisa) Eriksson och hennes man Gunnar Eriksson , samt förståss mina kusiner Layne och Agneta. Några minnen från Svartvik och Matforsbyggningen(den södra) , det är nu 60 år sedan vi bodde där , flyttade dit Juni 1951 , minns bl.a. vatten pumpen ute på gården dit jag följde min pappa då det skulle bytas vatten på lutfisken strax före jul 1951. Vi bodde ”vägg i vägg” med fam. Lundkvist , Jan (Janne) Lundkvist som sedermera blev en fin fotbollsspelare i Svartvik var min lekkamrat. Fam. Larsson under oss där barnen Kjell och Margareta också blev mina kompisar under dom 10 mån. vi bodde där. Även Ove Thornberg var jag mycket tillsammans med . Vi barn på den tiden hade fantasi - och kunde hitta på lekar och stoj utan att föräldrarna måste hitta på något åt oss ! Vi bodde ju som sagt mitt för kolfickan-kajen ; där fartygen lade till för lastning/lossning. Nyårsafton 1951 kunde jag för första gången ute på gården lyssna till då fartygen hälsade det nya året (1952) med sina signaler , både vid Svartvik och på andra sidan vid Essvik och Nyhamn. Kyrkklockorna stämde in med sin klang..... Ett minne av det dystrare slaget har jag också från Dec. 1951 - där en kvinna ute på gården ligger ute i snön i sin svarta klänning , framstupa.... Ingen gjorde någonting.... Brevet slutade i moll , men jag sänder ändå förståss många hälsningar här från mig och från Gävle ! / Ronny Wester.

Stort tack för ditt intressanta e-mail Ronny.Senast jag hörde om Janne Lundkvist bodde han på Värmdön. Apropå Janne, vem minns inte hans pappa, den fruktade vänsteryttern?