.

.
Ovan Svartviks sulfitfabrik - nu borta .

18 nov. 2011

Gumsekullen

Njurunda socken, som Svartvik tillhörde, hade ingen Nobelpriskandidat i litteratur men det sörjde/sörjer ingen för. "Närmast" det fina priset kom William Bodingh från Kvissle.
Här en dikt signerad honom publicerad i Sundsvalls Tidning den 22 november 1924 (innan tidningens kulturredaktör Curt Bladh med sina skarpa ögon ens fanns på tidningen):








Gumsekullen

Barndomens år gick min längtan dit upp
till berget, min hembyggds berg.
Så kom väl en dag, när jag nådde dess topp
en afton, när solen göt färg.

Min hembygd låg strålande ljus för min syn
och skänkte mig solguld i hågen
från glödande rutor där nere i byn,
från glittrande färgspel på vågen

Min hembygd! Här växte min kärlek sig stark till färgernas skimrande prakt.
Från blånande sjöar och grönskande makt
steg rytmernas lekande takt.
Här föddes min kärlek till saga och sång
i barndomens vårljus en gång.