.

.
Ovan Svartviks sulfitfabrik - nu borta .

11 maj 2013

Slutet för Sörgården

Foto Trafikverket
Längst tv syns asfaltverket

Idag har jag cyklat - om än inte problemfritt -  den än så länge inte asfalterade nya E4 mellan Skönsmon och Sjöbergs på Hemmanet. Sjöbergs nu inte någon Sörgård precis, utan ett rörigt område utan dess like med bl.a. ett stort asfaltverk.
Snart påbörjas f.ö. ett brobygge där som skall leda friluftsfolket över E4 på väg till Tallstugan och andra ställen. Stora brobalkar var redan på plats.
Vid Sjöbergs tittade jag efter Stig som fortfarande lär bo i barndomshemmet, men tyvärr träffade jag inte på  honom.
I övrigt konstateras att det vore märkligt om inte oljud från motorvägen skulle störa ett visst område av Hemmanet. Till exempel torde "Skåningens" (känd av alla Svartvikare) lugna boställe  drabbas, liksom "Burmans" (f.d. soldattorp)  om nu någon bor där.
Själv slipper jag dock  på nära håll uppleva en motorväg som brutalt skär rakt igenom min barndomstrakt.