.

.
Ovan Svartviks sulfitfabrik - nu borta .

6 jan. 2012

Erik minns korvförsäljaren Wallström m fl

Jag har fått ett 'mail' från Erik L., skicklig f.d. yrkesman, vars far Harry hade en mekanisk verkstad på Hemmanet där Erik arbetade och sedan fick överta.
Ur 'mailet':

" --- Jag fick den uppfattningen att du undrade vem som kom med bil och sålde korv m. m?
Stämmer det så hette han Gunnar Wallström och hade "fabriken" på Skönsmon.
Du minns väl Bertil Thunström som också sålde strömming.
För min del så tänker jag ofta på den här tiden d.v.s. julen när man gick förbi Selins och julgranen stod alltid vid samma fönster varje jul. Nu vet jag inte om det är likadant sedan Melker gick bort.
Tänker också ofta på när jag fick köra häst med Markus vid byggandet av vattentuben. Det är väl inte många i våra årgångar som finns kvar. om det är någon? Kommer ihåg Ida Nylander hon med "hucklet" som sålde ägg och Nisse som bodde där, minns inte hur dom var släkt.
Anders o Kerstin Erikssons far Axel o hans bror Erik som bodde borta i "Polen".--- /Erik"

Min anm.:  "Polen" eller "Nordpolen" = läge  bortanför "Sjöbergs", där det nu röjs för nya E4-sträckningen.

Gör som Erik, skicka mig ett eller flera 'e-mail' och berätta om vårt gamla Svartvik. Korta eller långa berättelser, allt är lika välkommet. Det går också bra att ringa mig, varefter jag skriver  ner det ni berättar, låter er godkänna det hela och lägger ut det i denna blogg. Mitt telefonummer: 070-5090046.