.

.
Ovan Svartviks sulfitfabrik - nu borta .

19 jan. 2012

Befälhavaren Johan Adolf Lundberg

Jag har hittat lite mer material om farfars fars båt Kvick, som jag minns att min farfar talade mycket om.

På mittersta bilden, som är från senast 1905 eftersom ångslupen har unionsflagga, känner jag igen farfarsfar Johan Adolf Lundberg. Det är mycket möjligt att det är farfar Karl Einar (född 1888) som står på fördäck.
Den tredje bilden, med kortet taget framifrån på Kvicken (som de äldre brukade kalla henne) hade farfar i glas och ram på väggen i sitt arbetsrum i Uppsala.











Hon finns även med på följande bild, till hälften, till vänster:

Jag har även hittat följande bild, på ångslupen Kubikenborg. Om bilden är tagen innan år 1900 så är det med all säkerhet ångbåtsbefälet Johan Adolf Lundberg mitt i bild, åtskilligt yngre i så fall, än andra bilder jag sett av honom.
Gossen på hans vänstra sida, med biljettväskan på magen, liknar i mycket hög grad farfar Karl Einar. Eftersom han var född 1888 måste han vara maximalt 12 år på fotografiet, i så fall, vilket inte verkar omöjligt.
http://www.sjohistoriska.se/sv/Fordjupning/Marketstore/Foto/?msobjid=114920





Med vänliga hälsningar / Torsten Lundberg