Svartvik är en f.d. sågverks- och massaindustriort belägen 10 km söder om Sundsvall efter gamla E4.
.
4 mars 2009
Besättningslista
Under mitt livs sista sjöresa som fartygsanställd bestod besättningen av nedanstående personer. Om någon av er här uppräknade ser detta, eller någon av era släktingar/bekanta: hör av er för guds skull. En "klassträff" kan man drömma om.
Befälhavare Lönnberg (född 1911 och boendes i Kalifornien. Enligt obekräftade rykten nu avliden. Det otydliga fotot ”togs” på bryggan när M/S Buenos Aires stävade fram i östra Stilla Havet), överstyrman Törnström, 2e styrman Adler, 2e styrman Jr Anderson, radiotelegrafist Östlund, båtsman Sundman, timmerman Andersson (skicklig och med decenniers yrkeserfarenhet, matros Fernandez (från La Coruña och yrkesman av allra bästa slag), matros Cueto (från Valparaiso och yrkesman av allra bästa slag), matros Rojas (från Ovalle Chile), lättmatros Riisiö (Åbo), jungman Sjövåg, fartygsbefälselev Rehn, fartygsbefälselev Arulf, maskinchef Larsson (höll aldrig ordning på vilken sida av Panamakanalen vi var på, Atlanten eller Stilla Havet), 1e maskinist Rylén (höll dock ordning på fartygets position), kylmaskinist Larsen, 2e maskinist Simonsson, 3e maskinist Johansson, elmaskinist Kindström, reparatör Kober, 1e motorman Hultqvist, 1e motorman Grönkvist, maskinbefälselev Jansson, 1e motorman Sykiäinen (svensk medborgare), maskinbefälselev Johansson, 2e maskinist Ramos (från Cap Verde), elektrikerelev Wallberg, ekonomiförståndare (steward) Helander (denne kökschef hade liksom sina kollegor på andra av Johsonlinjens fartyg, bara ett fel: han tvingade oss att äta oxfilé och hummer var och varannan dag), 1e kock Gustafsson, 2e kock Larsson, mässman Eldsten, mässman Gillström, mässman Bångens, mässman Karlson, mässman Da Costa (från Sta Maria, Brasilien) mässm...kvinnan Olsson samt extra jungmannen Karlström.
Så många besättningsmedlemmar på ett relativt litet fartyg som M/S Buenos Aires med sina blygsamma 12000 DW!
Här, tillsammans med en ur alla synpunkter hundraprocentig bra befälhavare, ligger den största förklaringen till den fina stämningen ombord.
Det blev annat när jag kom hem efter denna, den sista sjöresan. Det blev nämligen med tanke på trivsamheten och kamratskapet (ärligheten) på fartyget, rena motsatsen på det statliga företag där jag egentligen av en ren tillfällighet [arbetslöshet] hamnade, och tyvärr fastnade under alltför lång tid. Inte underligt att man längtade ut till sjöss igen.
Anm.: yrkesgrupper till sjöss idag se t.ex.: http://www.arbetsformedlingen.se/go.aspx?TC=34&C1=219&C2=30331&C3=30331&GOREDIRECT=true&URL3=Publech%2fNote_Lead.aspx%3fC%3d30331%26OC%3d30331%26A%3d0%26AP%3d0