.

.
Ovan Svartviks sulfitfabrik - nu borta .

3 mars 2009

Mårten och grabbarna

År 1839, ett år efter varvstarten, flyttade min farfars farfar Mårten med hustru Stina och barn - bl.a. min då ettårige farfars far Nils - från Sundsvall till Svartvik. Nils träffade så småningom Inga Brita från Sundsvall , och 1863 gifte de sig varvid Inga Brita flyttade till Svartvik. Farfars far avled i november 1911, och farfars mor fem månader senare. De ligger begravda på Hemmanet. Min farfar föddes på Svartvik 1868. Han träffade sin hustru Anna, som var djupt religiös, under ett religiöst möte i Härnösand. Efter giftermålet 1892 flyttade Anna till sin Ferdinand i Svartvik. Min farfar avled 1949 i vårt hem på Hemmanet. Min farmor avled 1932. Min farfar och farmor ligger begravda på kyrkogården i Kvissleby. Min far föddes på Svartvik 1903. Fotot: min farfar vid min farmors grav