.

.
Ovan Svartviks sulfitfabrik - nu borta .

3 dec. 2009

Johanna Catharina

Jag tar mer än gärna emot e-brev av typ som visas härunder (Svartviksfartygs-relaterat) som jag fick häromdagen: Jag har via Google "ramlat in" på dina mycket innehållsrika bloggsidor om Svartvik. Jag släktforskar i en släkt Liljefeldt. För en man Johan Ferdinand Liljefeldt född 1812-12-30 i Klara i Stockholm letar jag hans vidare öden. I en databas som finns på har jag hittat följande: Följande uppgift finns på CD "Emigranten 2006" delen EmiSjö :¥¥Namn: Johan Ferdinand Lilljefelt¥Född: 1811¥Förs.: Stockholm¥Yrke: Kock¥Fartyg: Briggen Johanna Katarina¥Hamn: Melbourne¥Land: Australien¥Orsak: Rymd¥Datum: 1854-09-15¥Källa: Göteborg D1C:64 Nr.: 1855:00084¥ Kan det verkligen vara Svartviksbriggen Johanna Katarina som var i Melbourne 1854 och blev av med sin kock? Känner du till något om detta är jag mycket tacksam för svar. B.E. Östergötland (B.E. fick svaret att Svartviksfartyget Johanna Catharina befann sig i Melbourne 28/8 - 3/10 1854. Kocken rymde alltså ett par veckor före avgång Melbourne. Hur maten blev ombord därefter förtäljer inte historien. Kanske man gick iland och åt de första två veckorna, men sedan?).