.

.
Ovan Svartviks sulfitfabrik - nu borta .

2 sep. 2009

Bo Hjärne

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bo Hjärne var ju nestorn bland befälhavarna på James Dickson & Co:s alla fartyg. Räknar man bara de Svartviksbyggda fartygen var han även nestorn bland befälhavarna på dem. Jag har gjort en förenklad stamtavla (klicka på den) med han i centrum. Rätta mig om jag har fel.

Den äldste med säkerhet kände stamfadern till den adliga ätten Hjärne är Erlandus Jonae som vid inskrivningen vid universitetet i Uppsala kallad Erlandus Jonae Vermlandus.

Namnet Hjärne skrevs under 1600-talet Hiärne. Mer om Bo H. och några av hans närmaste släktingar kommer endera här i bloggen eller i skriftlig form. Men det dröjer då min "Hjärnetid" nu är helt upptagen med studier av professorn i historia, Svenska Akademieledamoten (stol nr 10 efterträdande Carl Snoilsky och själv efterträdd av självaste Fredrik Böök) mm, Bo Hjärnes brorson Harald H. En synnerligen intressant person som stjäl all "Hjärnetid". Googla "Harald Hjärne" och du förstår vad jag menar.