.

.
Ovan Svartviks sulfitfabrik - nu borta .

11 dec. 2014

Decemberdagen blev varm

Vid Slottsbacken och vad som finns kvar den 4 december 2014 av ingenjörsvillan (som brann 1940) och matkällaren (skyddsrum? Av IKEA-kvalitet isf) strax ovanför.



Strax till vänster bodde vänner till mina föräldrar och
tillsammans med dem tillbringade jag som barn många stunder hos dem under krigstiden. Från dessa stunder har jag starka
minnen av sång, kortspel (när som högst: "25-öres), nybakade kakor och karameller avsedda lika mycket för kortspelarna som för mig.
Längre till vänster bodde min mormor under en tid vars längd
jag inte minns. Kanske dessa för mig vackra minnesbilder är
den främsta anledningen till att jag häromdagen kände
ett starkt behov av att stanna till vid platsen efter
många decennier. Minnen väcktes åter till liv 
och jag blev översköljd av värme.
Jag har varit på Las Ramblas, Wall Stret, Lombard Street
och t.ex. Fifth Avenue, men skönast kändes det 
att återvända till mitt Charms-Élysèes,
Slottsbacken på Svartvik.