.

.
Ovan Svartviks sulfitfabrik - nu borta .

15 apr. 2014

Mellander och Linton? Kände de varann? Och vem vet mer 0m Ellen Mellander och hennes tavlor?

Mellander, Alexander Georg


Blogginlägget om befälhavare på Dicksonfartygen röner intresse landet runt. Härunder ett bidrag jag har fått från Anne Diedrichs. Tack för det Anne!
Bidrag av alla de slag (och hur litet eller hur mycket som helst Svartviksrelaterat) från er läsare uppskattas verkligen. 


Jag har blivit nyfiken på om Ellen (Maria Ullrika Elvira) Mellander möjligen målat en akvarell som jag har, som föreställer mina morföräldrars hus, och som verkar vara målad 1920.






Jag har egentligen inte många ledtrådar alls, men tavlan är signerad EM-r (tolkar jag det till) och jag snubblade sen över att det funnits en målarinna vid namn Ellen Mellander med rötter i Göteborg, som skulle kunna vara tänkbar, då huset finns i Lerum, 2 mil från Göteborg.

Det som var så spännade med denna sida om Svartvik var att namnen Mellander och Linton båda dök upp. Tavlan ägdes tidigare av familjen Linton som ägde vårt hus på tjugotalet, tills det köptes av mina morföräldrar 1927.

Om Lintons och Mellander kände varandra t.ex. genom Svartvik så ökar ju sannolikheten att det verkligen är Ellen Mellander som målat tavlan. Annars är det ju bara spekulationer än så länge.
Att jag snubblade över henne som målarinna beror på att jag följde med min man som hade ärende till landsarkivet i Göteborg. Jag bläddrade i gamla telefonkataloger från 1920-talet över Göteborg (Göteborgs Adress- och Industrikalender) för att se vilka efternamn som alls fanns som började på M och slutade på r (beroende på hur jag gissar att signaturen ska tolkas). Det fanns en hel del… Jag
kollade också om någon hade förnamn på E, trots att det måste vara långsökt att min konstnär skulle vara den familjemedlem som stod nämnd i telefonkatalogen.  Bland alla efternamn och namn jag antecknade [Mannheimer,  Mayer Ellen fru Surbrunnsg 8, Meischner,  Meissner,  Meisner,  Meister, Melander, Mellander Ellen frk Vasaplatsen 3, Einar hofrättsnotarie Hedåsg 13, Meltzer,  Menser, Mentzer, Meuller,  Meyer Edw. Tjänsteman Alströmer g 2, Millar, Mithander, Moberger,  Modeer, Molander,  Molitor E G modellör Sten Sture g 2, Morlander,  Mortimer,  Mothander,  Muhr,  Munther,  Muskantor,  Möller Emelie fru Västergatan 5 a,  Ester handelsbiträde Fjällgatan 22, Elsa kontorist Nordhemsgatan 32,  Mörner] fanns också fröken Ellen Mellander men i den alltför långa raden av namn sa det ju inte något särskilt.


Men eftersom min man ännu inte var klar med sitt, vandrade jag vidare till hyllan över släkter och tog ut de monografier som handlade om släkter på M-r. Det fanns ett par stycken, däribland en om släkten Mellander.





Om du vet mer, skriv direkt till Anne Diedrichs med adress: anne.diedrichs/snabel-a/sh.se