.

.
Ovan Svartviks sulfitfabrik - nu borta .

8 aug. 2013

Hyvelbynninga


Min mor har berättat för mig:
(Året när fotot "togs" kan vara 1939 eller något år tidigare) "I huset som skymtar till vänster bodde verkmästaren Gustavsson med familj.
Hyvelbyggnaden, ingång långsidan:
längst till vänster bodde Söderkvists fru som bakade goda bullar och Wilhelmsson.
I mitten av byggnaden mellan de små utbyggnaderna bodde på andra våningen mina föräldrar Tage och Ingegerd Östlund. Mitt emot bodde Åsmans och längst upp bodde Elida Hörnfeldt. Utbyggnaden
till höger av de två var ingång för Upplings. I gaveln på andra sidan bodde tidsskrivare Hilding Strömbäck.
Huset som skymtar till höger var en bagarstuga där även Erikssons och Andersons bodde.
Längst till vänster syns taket på en stor, nyttosam jordkällare."

En fru Sandström som bodde i övervåningen i vårt hus på Hemmanet har berättat (år 1970) för mig:
"Lilla gården längst till höger beboddes åren 1905-06 av maskinist Källman som arbetade på gamla sågen".

Börje Åsman har berättat för mig: "Min familjs ingång var mellan de båda små utbyggnaderna. Min familj bodde längst ner och Börje med familj bodde en trappa upp" (min familj flyttade tydligen ner en våning så småningom).
Börje kände (september 2003) inte igen någon av personerna på bilden.

Min mor berättar för mig en annan tid än den ovan: "Sjöstrands var vår granne i hyvelbyggnaden på Svartvik. Familjen hade två döttrar, en av dem Alva. En av döttrarna blev gifta med affärsinnehavaren Rune Gustavsson".
I familjen fanns också en son?
"Kalle Eriksson med familj var en annan granne".


Var god rätta om det är något fel och kom mer än gärna med tillägg av alla de slag. Min/mitt adress/telefonnummer upptill i kolumnen till vänster.

Anm.: fastigheterna låg alltså nära nuvarande E4 med fabriken nära på andra sidan av vägen.