.

.
Ovan Svartviks sulfitfabrik - nu borta .

4 dec. 2012

Essviks Skeppsbyggeribolag

Vår granne Essvik på andra sidan vattnet hör ju eg inte hit, men eftersom anteckningarna härunder pekar på något som aldrig har publicerats någonstans (rätta mig om jag har fel) låter jag de ta plats i bloggen innan papperskopian makuleras. Den som står bakom anteckningarna är inom området ambitiöse (och  kunnige) Håkan Ottosson och gjordes i samband med att vi forskade om varvet på Svartvik. Å våra kära (numera!) Essviksbornas vägnar tackar vi Håkan för bidraget.
Apropå Essvik, etymologi tillhör mina största intressen, men "Essvik" går jag bet på. Jag har frågat en del s.k. experter, bla a  nu bortgångne Algot Hellbom,  men tji. Tacka vet jag "Svartvik", där ges klara besked > i Nolbykullens skugga.
PS Ur 'Färgers betydelse': "Svart symboliseras ofta med makt, auktoritet, styrka och stabilitet. När det gäller mönster så symboliserar svart det sofistikerade" ... så det så.).